Burkina Faso - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Burkina Faso - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Burkina Faso

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

22 Oktober 2007 | Burkina Faso, Ouagadougou

Vanuit een internetcafe waar op de plaats van de a een q zit, en de komma op de plaats van de m, volgt mijn 2e bericht. Het begon gisteren al goed: we zouden om half 8 de bus nemen, maar werden om kwart over 8 wakker. Dat zal je altijd zien: je bent de hele week om 6 uur op en als je op tijd weg moet verslaap je je. Maar om half 10 zaten we dan toch in e trotro met 25 man: op naar de grens. Na 2 en half uur in Bolgatanga. Vandaaruit met de taxi naar Paga. Een paar keer moeten stoppen omdat de taxichauffeur ook nog een matras op het dak had liggen, die er iedere keer vanaf viel, maar uiteindelijk bij de grens aangekomen. Daar werden we gelijk opgelicht bij het geld wisselen. We hadden geen flauw idee wat Burkineese francs waard zijn. Daarna moesten we een auto zoeken die ons naar Ouagadougou wilde brengen, want de bus was al lang en breed vertrokken. Na lang onderhandelen een oud barrel gevonden die ons voor 10 euro p.p. wel wilde brengen. Het is ongeveer 150 km, é en half uur rijden. Nog veel te veel geld, maar we hadden geen keus. Gelukkig reden er nog 6! andere mensen mee, zodat we niet alleen waren. Op de grensovergang deden ze het erg rustig aan met het stempelen van onze paspoorten, en werd er en passant verteld dat we in Ouagadougou wel een nieuwe visum nodig hebben om Ghana weer in te kunnen. Dus als ik volgende week niet terug ben: dan zit ik nog vast in Burkina!

We zijn hier te gast bij Harmke en Raphael, die ons vandaag achterop de brommer de stad hebben laten zien.
Het is hiet net zo'n vieze klere zooi als in Tamale, maar we hadden niet anders verwacht. De mensen zijn echter heel erg gastvrij, en elke keer als we bij iemand op bezoek komen krijgen we eten of iets te drinken aangeboden, terwijl de mensen super arm zijn. Echt ontroerend. Bier drinken kunnen ze hier ook behoorlijk. Heel anders dan in Ghana,

Hier viel dus gisteren de stroom uit, en dacht ik dat mijn h ele verhaal voor niks was geweest. Mijn verbazing is dus nu heel erg groot dat alles er nog in staat.