Eerste bericht. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Eerste bericht. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Eerste bericht.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

19 Oktober 2007 | Ghana, Tamale

Mijn eerste berichtje komt vanuit een spiksplinternieuw internetcafe vlakbij de Swat waar we altijd koffie gingen drinken. De vooruitgang gaat ook in Tamale door. Behalve nieuwe internetcafe's die hier als paddestoelen de grond uit schieten is ook het stadion klaar voor de africa-cup van 2008. Het is echt een schitterend stadion dat een schril contrast vormt met de armoede in de stad.

Maandagavond zijn we aangekomen in Accra, en hebben 1 nacht bij Eelco in huis geslapen. Gezellig samen in het king-size bed, met nog een andere vrijwilliger op de kamer. De volgende morgen vlogen we door naar Tamale. We werden opgehaald door Fred, die ons direct naar de Kidz Active school bracht.
Helaas was de school net afgelopen, maar de bouwvakkers waren met maar liefst 10 man aan het werk aan het 2e gebouw. Alles zag er fantastisch uit. De klaslokalen zijn heel mooi geschilderd en zijn lekker ruim en koel.
Daarna op naar Habiba, die bijna omviel van verbazing toen ze ons op de stoep zag staan. Ze had mij pas de volgende dag verwacht, en dat Patricia mee zou komen wist ze al helemaal niet. Gelijk werd de slaapkamer in orde gemaakt want we moeten natuurlijk bij haar logeren.

De volgende dag weer naar de school om te kijken hoe er werd lesgegeven. Er zijn nu 2 klassen van 35 kinderen: een kleuterklas en een klas van 5/6 jarigen.
De leraren krijgen instructies van Habiba, die alles scherp in de gaten houdt: er mag ABSOLUUT niet geslagen worden! Het zag er allemaal heel erg verzorgd uit: voor de school plantenbakken, nette w.c.'s, mooi hekwerk om de school enz.
Daarna doorgereden naar het weeshuis. Het is echt heel erg leuk om iedereen weer te zien. In de middag naar mijn gastgezin van vorig jaar, die allemaal begonnen te gillen toen ze me zagen.

Verder gaan we de projecten langs om te kijken of alles goed gaat.

Toen we bij de Kidz Active school waren zagen we dat er een meisje ziek was, dus die hebben we mee naar het ziekenhuis genomen. Haar oom ging ook mee, de moeder was aan het koken, en dan kan je natuurlijk niet met je kind naar het ziekenhuis! Het meisje bleek malaria te hebben (al 2 weken) en ze had thuis van haar opa een of ander kruidenpreparaat gekregen, wat natuurlijk niet hielp. Na 3 uur wachten in het ziekenhuis waren we eindelijk aan de beurt. Het meisje moest worden opgenomen, en kreeg een waslijst aan medicijnen mee, want behalve de malaria moest ze ook nog ontwormd worden. Natuurlijk had ze geen verzekering dus dat hebben wij dan maar voor ze betaald. Gelukkig ging het vanmorgen weer beter, en mocht ze naar huis. Na nog eens anderhalf uur in het ziekenhuis stonden we weer buiten. Deze keer was de vader er bij, de moeder had zich al die tijd niet laten zien!

Morgen gaam we met de bus naar Burkina Faso. Ben wel benieuwd hoe het daar is. We moeten eerst met de bus naar Bolga, en vandaar een bus nemen naar Burkina. Reserveren is niet nodig: de bus vertrekt als hij vol is!

Bij Habiba in huis is het erg gezellig. Ze is best wel zenuwachtig om naar Nederland te komen, en is zich al aan het voorbereiden voor de reis: ze heeft al een nieuwe pruik gekocht, en witte gympen. Hassan is blij dat we met hen meegaan in het vliegtuig, zodat hij niet het verkeerde vliegtuig in stapt.

Bas ik zal de kettingen meenemen. Nog meer wensen? Het kindje op de foto is niet meer in het weeshuis Jo, dat was een foto van vorig jaar. Ik neem wel een andere voor je mee (je wilde toch een meisje)?

De site van Patricia heet www.trieskes.
waarbenjij.nu
Daar staan ook een paar foto's op.

Volgende verslag gaat over Burkina Faso.

Heel veel kusjes en groetjes van kunta

• 19 Oktober 2007 - 16:56

Maarten:

Hallo Rianne,
    De leden van de Rotaryclub heb ik laten weten dat je weer in Afrika bent. Ik hoop dat ze af en toe naar je berichten kijken, om daardoor te worden gemotiveerd om sponsorgeld te vinden voor KidzActive. Veel plezier in Burkina Faso, wij letten wel een beetje op je man.
    Groetjes,
    M~>

• 19 Oktober 2007 - 17:01

Yvonne:

Rianne, geweldig leuk om je verhalen te lezen.
    Fijn dat je bij Habiba in huis mag komen.
    Pas goed op elkaar als je naar Burkina Faso gaat.
    Veel plezier, en veel succes met het weeshuis.

Liefs Yvonne.

• 19 Oktober 2007 - 18:45

Louis:

He schatje ben blij dat alles goed gaat. Heb net Sanne aan de lijn gehad en die vermaakt zich prima. Met Anouk en Thijs gaat ook alles goed en ben net met ze wezen eten dus Pappa van de week.
    Ben benieuwd hoe de trip naar Burkino zal uitpakken. Ben trouwens hartstikke trots op Patricia en jou wat betreft het meisje met malaria klasse
    xxx

• 19 Oktober 2007 - 18:58

Thijsje:

Hooi MAMA!

Zit je lekker jolf rijst te eten in ghana?
    Hier gaat alles goed ik heb veel zin om te gaan duiken in Mala:D

xxx<3

• 20 Oktober 2007 - 14:30

Anouk:

haai mama, gelukkig gaat alles goed en ook met het meisje!
    we zijn gister in numansdorp wezen eten en vandaag heb ik weer gereden! en het gaat steeds beter. en volgende week ben ik alleen maar hans blijft vaak slapen!
    xxx kus

• 21 Oktober 2007 - 18:48

Mary:

Hallo Kunta,

Leuk om jou verhalen nu ook te lezen.
    Wat maken jullie toch weer een hoop mee.
    Geweldig om de school zo te zien groeien.
    Maak ook een paar foto`s van het hekwerk daar ben ik ook benieuwd naar.
    Nog veel plezier in Burkina Faso.

Gr. Mary.

• 26 Oktober 2007 - 13:59

Theo En Gerda:

Hallo Rianne,
    Het heeft even geduurd maar we hebben je weer gevonden, leuk om de berichten van jou weer te volgen. Een hartverwarmend welkom voor jullie door Habiba en de rest dat doet een mens goed.
    Goed om te zien voor jou dat Habiba een beetje de wind eronder houd.
    Wat een contrasten maak je daar toch mee,
    heerlijk dat je een kindje hebt kunnen helpen, dan ben je in ieder geval niet voor niets geweest,want daar doen we het voor nietwaar.

• 29 Oktober 2007 - 21:47

Karin:

Hoi Rianne, beter laat dan nooit. Ik heb echt heel erg aan jullie gedacht de afgelopen weken. Wat had ik er graag bij willen zijn.En de reacties op ons erfje daar wil ik natuurlijk alles over horen, dat begrijp je wel.

Goede reis en tot gauw, groetjes van Karin M.

• 31 Oktober 2007 - 11:04

Marjolein:

ik heb nu je hele site zitten lezen heel gaaf hoe dat jullie dat doen en een geweldig gevoel moet het geven om mensen ter plekke te kunnen helpen. keep up the good work.