Ons leven in de slums. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Ons leven in de slums. - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Ons leven in de slums.

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

08 Augustus 2013 | Nepal, Pokhara

Zo nu maar weer eens verslag van de afgelopen week.
Zondag hebben we een lekker relaxdagje gahad met yoga, meditatie en massage. Dat hoort er ook allemaal bij als je Nepal bezoekt! De yoga was behoorlijk pittig, en het zweet gutste van onze lijven. Daarna ontbijtje met pannekoeken met stroop en vervolgens 3 kwartier zen-meditatie. Tenslotte nog een massage van een uur. De dame waarvan ik de massage kreeg had met met de pollekes haar bakje rijst mt linzen gegeten dus dar rook iets minder fris toen mijn gezicht aan de beurt was. In de middag met Rita de Bindya Basini Tempel bezocht. Dit is een Hindoe tempel waar ons gastgezin regelmatig naartoe gaat.
Maandag weer aan het werk. De kids waren zooooo blij ons weer te zien. Ze vroegen waarom we er zondag niet waren. Zondag is hier nl. een gewone werkdag. Ze willen elke dag als ze klaar zijn met huiswerk kleuren, spelletjes doen, puzzelen en knutselen en hebben allemaal hun eigen talenten. Zo is er een jongen van een jaar of 10 die de mooiste origamivogels maakt, en een peuter van 3 die al inlegpuzzels maakt, iets wat de meeste oudere kinderen nog niet kunnen. We hebben Binod beloofd om voor wat speeltoestellen op het schoolplein te zorgen zoals een draaimolen, een glijbaan en een paar doelpalen om te kunnen voetballen. Als alles volgens plan verloopt staat het er volgende week voordat we vertrekken. Ook hebben we nieuwe slippers voor alle weeskindereg gekocht, en natuurlijk de spelletjes, puzzels en kleurmaterialen. Het is voor Binod erg belangrijk dat er regelmatig vrijwilligers komen, die bijna allemaal vrijwillig iets bijdragen aan de verbetering van de school of het weeshuis. Binod is volledig afhankelijk van giften, en krijgt geen vergoeding van de overheid. Maandelijks betaalt hij huur voor de 2 gebouwen en het liefst koopt hij een stuk grond naast de school voor een nieuw weeshuis zodat hij geen huur meer hoeft te betalen. Desondanks krijgen de kinderen genoeg en gevarieerd te eten met voldoende groente en soms zelfs fruit. Wij krijgen 2x per dag een kopje thee, soms met iets 'lekkers' erbij dat we dan stiekem aan de kids geven, bang dat we er van aan de rees gaan.
Het ergste is dat de slaapkamers zo donker en bedompt zijn en verschrikkelijk stinken. Achter het weeshuis is een soort afvalberg, waar alle etensresten terecht komen. Je wilt niet weten wat voor ongedierte daar s nachts allemaal op af komt!
Maar zo leven alle gezinnen in de sloppenwijk, en verder is het weeshuis een 'gewoon' gezin, alleen met wat meer kinderen. Ze zijn erg gelovig(christelijk) en moeten om 6 uur sochtends met zn allen een uur lang bidden in de slaapkamer van Binod. Iedere zaterdag gaan ze met de schoolbus naar de kerk.
Dinsdag zijn we in de lunchpauze (4uur!) naar de Stupa geweest op een heuvel met prachtig uitzicht op het Phewameer en Pokhara. Dit weekend staat een trekking van 2 dagen in de planning. We gaan met een gids de bergen in en overnachten onderweg in een lodge. Karin is zaterdag jarig, dus een leuk uitstapje voor die dag!

Het blijft erg leuk voor ons om jullie reacties te lezen, dus ga VOORAL zo door!

Namaste,
XXX Karin & Rianne

• 08 Augustus 2013 - 15:38

Vader Bas:

Hallo Meiden Geweldig wat jullij allemaal doen Jullij komen in het hiernamaals vast vooraan te zitten. Er zijn er maar weinig die jullij dat allemaal nadoen. Hou je haaks en wees voorzichtig Het thuisfront zien jullij graag weer gezond terug .Dit zijn natuurlijk woorden van een bezorgde vader. Groetjes Geniet er van Vader .bas.

• 08 Augustus 2013 - 16:31

De Baatjes:

Hoi Rianne en Karin,
    Het is goed dat wij de foto's kunnen bekijken, je krijgt er steeds een beter beeld van, wat een enorm contrast ieder keer de luxe en de armoede die je beschrijft en dan zo'n prachtige tempel, die staat er dan ook zo maar tussen.
    Wat leuk dat de kinderen weer zo blij met jullie waren, hoe kan het ook anders met 2 van die kanjers als jullie!
    Wat heerlijk dat er ook goede dingen gebeuren zoals een heerlijke massage voor jullie, oke wel met een beetje stankoverlast maar daar moeten jullie toch wel aangewend zijn inmiddels.
    Het gaat wel weer hard, volgende week alweer de laatste week.
    Meiden veel plezier met de tracking en Karin alvast gefelciteerd met je verjaardag!

hartelijke groetjes de Baatjes

• 08 Augustus 2013 - 21:30

Wim:

Hallo Rianne en Karin,

Nu dat was weer een week vol met verrassingen. Het zou natuurlijk geweldig zijn als komende week de speeltoestellen voor de school komen. Ik zal duimen dat die Nepalezen een beetje doorwerken.
    Volgende week om deze tijd zitten Louis en ik voor de 'gate' op Schiphol. Wees voorzichtig en veel plezier komend weekend.

Groetjes en dikke knuffel,
    Wim

• 08 Augustus 2013 - 21:38

Liesbeth:

Wat een belevenissen allemaal! En ook zo'n mooi land. Ook de foto's op facebook zijn erg leuk! Ben benieuwd naar het verslag en de foto's van de tracking.
    groetjes,
    liesbeth

• 09 Augustus 2013 - 23:08

Elles En Mario:

Hoi Rianne en mam,

Wat leuk weer, jullie verhalen! Wat betreft de hygiene zullen jullie vast nergens meer van opkijken ;-) Veel plezier dit weekend en voorzichtig! Trouwens,wat zagen jullie er prachtig uit in de nepalese kledij...MOOI! Leuk voor thuis?? hihi xxx van ons

• 10 Augustus 2013 - 11:42

Jenny:

Hoi! Nou die slums zijn wel slum zeg! Ik kan me er iets bij voorstellen als het daar regent.... Moet lastig zijn met die roze /witte babydollen.
    Hier gaat alles weer z'n gangertje; we zijn weer thuis na een weekje boot en ik ga zo naar de AH. Iets minder opwindend dan bij jullie allemaal.
    Leuk hoor, doe sari's. Iets voor Turkije?
    Groetjes,
    Jennny