Ndaka - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Ndaka - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Ndaka

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

06 Oktober 2006 | Ghana, Tamale

In het weeshuis gaat alles zijn gangetje. De kleertjes zijn een succes, de luiers ook. Ik had een paar leuke stelletjes gegeven, maar die werden apart gelegd voor de zondag, en ook nog wat sandalen, en die verdwenen ook in het kantoor van de directrice. Toen ik op een ochtend de kinderen klaar maakte voor school, zag ik dat ze of kapotte-, of maar 1 schoen hadden, dus ik vroeg waar de sandalen gebleven waren. Die lagen dus bij het opperhoofd, te wachten op de zondag. Ja, zo hebben ze er nog niks aan natuurlijk. Dus ik ze uitgelegd dat ze nu schoenen nodig hadden. En jawel hoor: de sandalen werden terug gehaald, en uitgedeeld. Weer een kleine overwinning! Gisteren is mijn schatje opgehaald door haar vader. Ndaka van anderhalf was echt mijn favoriet(we hebben hier allemaal een lievelingetje). Toen ik voor het eerst in het weeshuis kwam, klampte ze zich direct aan mij vast, en dan ben je natuurlijk verkocht! Maar goed, we hadden net de baby's de fles gegeven, nadat we de hele ochtend met de kinderen hadden gespeeld, toen er ineens bezoek kwam: de vader van Ndaka, met een tante en een oom kwamen haar ophalen. Ze kreeg nette kleertjes aan en schoentjes, en werd ingeruild voor een zak aardappelen! Toen ze geboren was overleed haar moeder, en samen met haar tweelingzusje werd ze naar het weeshuis gebracht, waar haar zusje is gestorven, en zij alleen achter bleef. En nu werd ze dus opgehaald door haar familie die bij de grens van Togo woont ongeveer 120 km hiervandaan. Ik vond het echt verschrikkelijk toen ze haar meenamen. Het kind snapte er niks van, maar waarschijnlijk is dat maar beter ook! Zulke dingen maak je hier dus ook mee, en hoewel je weet dat dat er ook bij hoort, had ik het op dat moment toch moeilijk. That's life!
We zijn gisteren ook nog naar de bouw van het schooltje wezen kijken. Kids Active, de stichting van Vrijwillig Afrika is een schooltje aan het bouwen ongeveer 4 km buiten Tamale, zodat de kinderen die daar in de dorpjes wonen niet meer zo ver naar de stad hoeven te lopen om naar school te gaan. We hebben daar ook met de aannemer gesproken, en het maakte op ons een goede indruk. Ik geloof dat ze heel goed bezig zijn. Voorlopig komen er 3 klaslokalen, maar hoe meer geld er wordt gedoneerd, hoe meer lokalen ze kunnen bouwen.
(Kleine oproep aan iedereen die dit leest: Louis heeft het gironummer van Kids Active).
Morgen gaan we naar de heilige krokodillen van Paga, op de grens met Burkina Faso, en woensdag ga ik verhuizen naar mijn hutje!

  • 08 Oktober 2006 - 09:31

    Rianne De Jong:

    Ha Rianne, ik vind het allemaal waanzinnig wat je daar allemaal meemaakt en doet, en wat voldoening het met zich meebrengt als ik de verhalen lees, ik lees ze ook voor aan Micha, kinderen kunnen zich haast niet voorstellen wat de kinderen daar allemaal gewoon niet hebben, toch staan ze lachend op de foto en dat maakt veel indruk.Te gek ook dat die school gaat lukken, ik wens je nog alle wijsheid en geluk toe met de kinderen deze laatste weken.
    groetjes Rianne

  • 08 Oktober 2006 - 16:55

    Sanne:

    Hoi mam!

    We printen al je foto's uit en ze hangen aan de muur! Wat een lieve kindjes en leuke foto's! Nog een paar weken en dan komen papa en thijs je al bezoeken! Gelukkig kom je al bijna terug:)

    xxx

  • 09 Oktober 2006 - 11:37

    Theo & Gerda:

    hallo rianne,begrijpelijk dat je het moeilijk hebt als zo'n mooi meisje,waar je je aan hecht als tijdelijke moeder,bij je wordt weggehaald,maar zoals je zelf zegt that's life.what about the crocodile picture was dit exemplaar echt of opgezet?het ziet er wel erg stoer uit,doe in ieder geval een beetje voorzichtig. groetjes theo&gerda

  • 11 Oktober 2006 - 09:28

    Anouk:

    hoi mam, zit je vandaag voor het eerst in je hutje.
    vanavond gaan we met sanne en der vriendje :P uit eten gaat alles nog goed ?
    kus anouk xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 November 2006

Wist je dat.....

03 November 2006

Weer thuis

25 Oktober 2006

Bezoek

19 Oktober 2006

Afscheid

15 Oktober 2006

de compound
Rianne

Actief sinds 28 Aug. 2006
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 65530

Voorgaande reizen:

08 Juli 2017 - 31 Augustus 2017

Vamos a Peru

20 Juli 2013 - 03 September 2013

Nepal here we come!

24 April 2009 - 11 Mei 2009

Tijd van komen en gaan.

25 April 2008 - 13 Mei 2008

Back again

15 Oktober 2007 - 29 Oktober 2007

Back to Ghana

05 September 2006 - 03 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: