Pakjesavond! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Pakjesavond! - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Pakjesavond!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

02 Oktober 2006 | Ghana, Tamale

Eindelijk was het dan zover. Afgelopen vrijdag is mijn koffer in Tamale gearriveerd. Het was een feest om te kijken wat er allemaal in zat. En wat niet meer, want ik ben een paar dingen kwijt. Onder andere Lenie s lekkere luchtje, en mijn dompelaartje. Nou hadden we daar toch al geen geluk mee, want die van Karin had een verkeerde stekker, en nadat we die eindelijk hadden verwisseld, stopte hij er spontaan mee, dus we verheugden ons al erg op mijn dompelaartje. Het mocht helaas niet zo zijn. Maar uiteindelijk hebben we een winkel gevonden die dompelaartjes verkocht, dus probleem opgelost. Verder kon ik de kindertjes blij maken met nieuwe kleertjes. Inusa was erg blij met een voetbalbroek met bijpassende polo, en Wumpini had helemaal veel keuze, bovendien zaten er sandalen voor hem bij, dus hij ook helemaal blij. Alleen voor Fatima zat er niks bij, maar die heb ik zaterdag mee naar de markt genomen, en een lapje gekocht voor een nieuwe jurk. Ook weer blij dus. En voor de buurvrouwen allemaal een tasjes met zeepjes, shampootjes en zo. Er zaten ook van die plastic douchemutsen bij, en toen ik later buiten kwam zaten ze lekker in het zonnetje met die douchemutsen op. Geen gezicht natuurlijk, en bovendien lekker warm. Maar hoe moet je uitleggen dat ze zijn om te douchen, als ze hier geen douche hebben? Maar ze vonden hem erg handig om water mee te halen. Dat dragen ze hier op hun hoofd, dus als er iets overheen klotst, blijven de haren lekker droog. Verder zaten er zwembroekjes in die zondag goed van pas kwamen, toen we met 9 vrijwilligers de kinderen uit het weeshuis mee naar het zwembad hadden genomen. Wat trouwens heel erg leuk was. De kinderen kunnen geen van allen zwemmen, maar hadden vreselijk veel plezier. Zondag zijn we ook weer naar de kerk geweest. Dat is echt een belevenis. We hadden natuurlijk onze nieuwe jurken aangetrokken, dus als echte Ghanezen gingen we naar de kerk. We moesten weer op de voorste bank gaan zitten. Toen het koor al zingend binnenkwam kregen we echt kippenvel, zo indrukwekkend was het. De dienst werd afgesloten met zingen en dansen, en wij natuurlijk lekker meeswingen. We wisten nu inmiddels hoe het moest! Na de dienst kwamen er 2 meiden naar voren, en begonnen anti/conceptie en malaria voorlichting te geven! Ze hadden een tekening van de vrouwelijke voortplantingsorganen meegenomen, en een spiraaltje, wat de kerk rondging om te bekijken. De dominee zag dat wij het niet konden verstaan, in het Dagbani, dus hij zei tegen ons dat hij het na afloop wel aan ons uit kwam leggen! De hele kerk lag in een deuk! De dominee die die blanke vrouwen wel even het gebruik van het spiraal uit zal leggen. Hilarisch gewoon! Maar wel heel goed dat ze het op die manier aanpakken. Volgende week gaan we weer. Krijgen we misschien wel uitleg over het condoom! Trouwens wel heel leuk om te zien hoe moslims en christenen hier gewoon verdraagzaam naast elkaar leven. Als we thuis zitten horen we het gezang in de kerk, met het geluid vanuit de moskee er doorheen. Ook moeten de kinderen op school in de ochtend het onze vader opzeggen, want het is een christelijke school. Maar als de school uit gaat gaan ze naar huis, en knielen weer even vrolijk neer op hun matjes, met het gezicht naar Mekka. Hun motto hier is "Later moeten we allemaal langs dezelfde God", en gelijk hebben ze natuurlijk!

• 02 Oktober 2006 - 17:00

Estella & Co.:

Hoi Rianne!
    Prachtig verhaal weer! Ook van alle foto's erg genoten. Blij dat je eindelijk goed voorlichting krijgt.. er komt binnenkort nl. een hollandse jonge god naar je hoor! wat een slanke bink is die Louis. Veel succes en plezier ook. Groetjes!

• 03 Oktober 2006 - 07:41

Theo En Gerda:

Hoi Rianne,
    Dat zal zeker een komisch gezicht zijn geweest met die douchemutsen, de kerk lijkt ons ook wel apart oom mee te maken, we vinden het echt geweldig wat je daar doet, gelukkig is er versterking onderweg hebben we begrepen!
    Veel plezier en tot mails.

• 03 Oktober 2006 - 13:16

Annelies:

Zo te horen gaat alles oke, vooral in de kerk is het een gezellige boel. Misschien maak je ook nog een begrafenis mee, is natuurlijk triest maar in Ghana ook een feest van 2 a 3 dagen en altijd in het weekend, maar afhankelijk van hoeveel centjes de familie heeft. Geef je ook nog even door wat je nog wilt hebben als Louis komt, ik begreep speelgoed maar alleen mechanisch (uiteraard) nog speciale wensen dan hoor ik het wel. Nog veel plezier en tot in november Groetjes Annelies

• 03 Oktober 2006 - 17:59

Jolanda Wiepking:

Hoi Rian,
    Geweldig die verhalen van jou! Ik heb nog een hele tas vol van die Mc Donalds hebbedingetjes. Is het wat om aan Louis mee te geven? Ik kan ze zaterdag op pa´s verjaardag wel langsbrengen bij hem.
    Groetjes,

• 04 Oktober 2006 - 08:08

Sjef:

He Koentakinte, ik ben een broer van Karin en leef erg met jullie mee.
    Gaaf wat jullie doen en leuk om jou site te lezen.
    Doe mijn zus de groeten.
    En vooral doorgaan.
    Vriendelijke groeten Sjef.

• 04 Oktober 2006 - 14:14

Monique:

Hoi Rianne, ik ben een zus(je) van Karin. Fantastisch wat jullie meemaken; heel fijn om te lezen.
    Groeten en kus aan mijn zus en voor jou.

• 06 Oktober 2006 - 13:11

Ernst:

Rianne,

Als ik het zo volg,is het simpelweg genieten een zaak van ondergaan en eenvoudige creativiteit. Een wijze van beleven die wij haast niet meer kennen.
    De kerkdienst een feest, hadden wij die vroeger zo maar ondergaan!
    Zo te horen hebben al je westerse geurtjes een goede aftrek, vreemd idee een meisje daar te passeren in die omgeving met een chanel luchtje, de insecten zijn daar vast van slag, vandaar die rot mugjes die hierheen komen.
    Leuk dat de kleren aanslaan, maken ze daar geen stoffen met eigen print die voor confectie geschikt zijn, laat ze zelf de ontwerpjes en patronen maken, lijkt me leuk in een eigen ontwerp rond te lopen.
    Over dat godsbeeld zal ik het niet verder hebben, maar de kunst van genieten ook op dat vlak, kennen ze ook als ik het zo lees.
    Zo leer je zeker elke dag weer wat bij, nieuwe ervaringen , nieuwe denkbeelden.
    Voor op het plein voor de kerk: een beeld van het kruis met daarnaast een reuzen spiraal en een bord met arabische verklaring, zeer oekomenisch.
    Grapje moet kunnen.
    Tot zover mijn bericht, veel voldoening gewenst en blijf schrijven.