Paracas y las Islas Ballestas - Reisverslag uit Paracas, Peru van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Paracas y las Islas Ballestas - Reisverslag uit Paracas, Peru van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

22 Augustus 2017 | Peru, Paracas

Paracas y las Islas Ballestas

Vanaf hier neem ik het stokje weer over van Wim. Voor de facebook volgers: de verslagen van Wim zijn ook terug te lezen op deze blog. We hebben samen een geweldige tijd gehad in Peru met een paar geweldige avonturen. Karin en Wim zijn weer terug in Nederland, maar….. wij gaan nog even door!

We vervolgen onze reis vanuit Lima waar we een auto hebben gehuurd om de Panamerica Highway af te reizen naar het zuiden. Onze eerste stop was in Paracas. Maar om daar te komen: dat valt nog niet mee! Allereerst Lima uit zien te komen is al een zenuwslopende toestand, want ook al bleven wij keurig op onze rijbaan, de rest van het verkeer dacht er duidelijk anders over: aan alle kanten werden we ingehaald en afgesneden. Met de navigatie ter hand lukte het ons zonder kleerscheuren op de Highway te komen. Pfff… op naar Paracas. Al direct buiten Lima werd het ons duidelijk dat het landschap alleen maar uit woestijn bestaat. En wat een armoede: hutjes van bamboeriet gevlochten, vaak zonder dak en midden in de zandvlakte. En ja hoor, toen gebeurde het: na een uurtje op de Highway werden we aangehouden door de Policía: we reden ietsje te hard, maar al snel bleek dat het probleem ergens anders lag: we reden zonder licht, en dat is verplicht overdag in Peru. Wisten wij veel. Mee naar het politiebureau. Maar waar dan, midden in de desert? Hoeveel gaat dit ons kosten? 350 Soles. Kunnen we dit dan niet cash afrekenen? Por supuesto señor! Iedereen blij: de agent stak het geld in eigen zak, en wij mochten doorrijden. Na ongeveer 250 km kwamen we in Pisco (van de borrel) aan: tijd voor een pauze. Maar al heel snel kwamen we er achter dat dit geen goede keus was: Pisco is in 2007 grotendeels verwoest door de aardbeving en ondervindt daar nog steeds de gevolgen van. Snel doorgereden naar Paracas. Het contrast van ons resort met de armoede onderweg kon niet groter zijn. We verbleven aan het strand, maar vanwege de bewolking die altijd boven de kust hangt was het te koud om lekker aan het zwembad of op het strand te zitten. De volgende dag hebben we het natuurreservaat bezocht met prachtige baaitjes en een indrukwekkende woestijn pal langs de Pacific, met overal pelikanen en flamingo’s: schitterend! Gelukkig waren we zelf met de auto, zodat we geen excursie hoefden te boeken en ons eigen plan konden trekken. De volgende dag met de speedboot vanuit het haventje van Paracas vertrokken naar de Islas Ballestas: een aantal eilandjes voor de kust, waar pinguïns, zeeleeuwen, pelikanen en heel veel verschillende vogelsoorten leven. En alweer een geweldige ervaring om deze dieren mogen te zien in hun natuurlijke habitat.

Wat is het toch een geweldig land: elke keer is de natuur weer anders en verrassend, en moeten we ons weer aanpassen aan het weer. Vanmiddag aangekomen in Ica. We zitten aan het zwembad in de zon: voor het eerst in korte broek sinds 7 weken. Heerlijk…….

• 22 Augustus 2017 - 19:33

Karin:

Wat een prachtige foto's en een leuk verslag. Na mijn eerste werkdag weer een verademing. Beetje heimwee heb ik wel. Maar geniet er van. Veel plezier x karin

• 22 Augustus 2017 - 21:49

Gerda:

Wat een avonturen weer, de wegen zullen jullie niet gauw vergeten, de tegenstellingen van arm en rijk maar ook de prachtige natuur en dierenfoto,s echt fantastisch om dat zo te ervaren. Jullie zien er nog steeds goed uit!
    Wanneer wordt er cavia gegeten?
    Groetjes T&G