Ons gastgezin - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Ons gastgezin - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Ons gastgezin

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

29 Juli 2013 | Nepal, Pokhara

Vandaag zal ik eens verslag uitbrengen over ons gastgezin en hun gebruiken. De familie bestaat ui opa, oma, Rita, haar man en 2 kinderen van 4 en 7, een neefje van een jaar of 15 en een nichtje van 10 waarvan de ouders in Londen wonen. Geen idee waarom zij hier woont maar dat is nu eenmaal zo. Gisteren was ze jarig en via skype konden haar ouders in Londen volgen hoe wij hier de taart aansneden en happy birthday zongen.
Opa en oma en het neefje wonen op onze verdieping, de rest woont boven waar het dakterras is, de keuken en de slaapkamer van het hele gezin. De slaapkamer is ook gelijk de woonkamer zodat het hele stelletje 's avonds lekker op het bed aan het raggen is en wij ervoor op de grond zitten. We eten in het piepkleine keukentje. Rita kookt voot ons, behalve vandaag, morgen en overmorgen omdat ze vandaag ongesteld is geworden. Dan mag ze 3 dagen nit koken want dat is onrein. Vette pech voor ons dus, vanavond kookte oma. Deze regel wil ik bij ons ook wel instellen (zolang het nog kan gezien mijn leeftijd). Joepie, ik ben ongsteld, koken jullie maar lekker 3 dagen zelf! Wij gaan morgen en overmorgen maar uit eten hebben we besloten. Oma kan nl. niet zo lekker koken als Rita. Voor ons geen rijst met linzen 2x per dag maar een gezonde maaltijd en toast in de ochtend met beleg.
Verder heb je opa nog, niet zo heel erg op de voorgrond maar af en toe krijen we het gevoel dat hij ons begluurt. Vooral Karin, want die heeft een raampje aan de gangkant waar ze nu heel slim een geimproviseerd gordijntje voor heeft gehangen.
Ons badritueel bestaat uit een emmer koud water met een kommetje om over je hoofd te gieten als je je haren wilt wassen. Over het sanitair kan ik kort zijn: we krijgen hele sterke beenspieren!
Voor Nepalese begrippen is dit een middenklasfamilie. Rita's man is politieagent, de kinderen gaan naar een goede school, er is zelfs wifi! En oma heeft een facebookaccount!
De was doen we in een teiltje op de hand. In de keuken dient een gat in het dak als afzuigkap. Ze hebben ook een hond. Waarom weet ik ook niet want het beest ligt dag en nacht aan de ketting en als hij al een keertje los mag lopen doet hij zijn behoefte op het dakterras! Alle buren hebben blijkbaar ook een hond zodat ze 's nachts lekker tegen elkaar aan het blaffen zijn.
Af en toe trappen we een kakkerlak dood en van de bank in oma's woonkamer krijg ik op de 1 of andere manier vreselijke jeuk met uitslag. Onze schoenen moeten in de gang uit voordat we onze kamers ingaan en voor het sanitaire gebeuren moeten we dan weer andere slippers aan doen. Een heel gedoe, en af en toe gaat het nog weleens mis.
Dit is zo ongeveer wat wij dagelijks meemaken in huis. Het begint te wennen en we gaan ons hier al aardig thuis voelen.

XXX voor iedereen,
K&R

• 29 Juli 2013 - 20:38

Liesbeth:

Jeetje, wat een toestand! :-D
    Krijg je toch geen jeuk in bed? En slaap je wel een beetje met al die blaffende honden?
    Veel sterkte!!

• 30 Juli 2013 - 11:48

Jenny:

Goh, da's toch best een aardige buurt, dat daar geen sanitair is! Hebben ze wel waterleiding? Het ziet er niet naar uit dat ze met emmers op hun hoofd lopen.....
    Wel een huis vol zeg, en dan zo'n ouwe gluurder erbij!
    Ik wou dat ik had geweten dat je niet mag koken als je ongesteld bent.... Hadden we nog vaker bij het Schippershuis gezeten.
    Hier gebeurt weinig; het is niet koud maar er staat best veel wind. Morgen schijnt het weer zomers te worden dus wij hebben het snode plan opgevat een week met ons bootje op stap te gaan.
    Onze verwende honden liggen languit in de keuken e doen hun behoefte af en toe in de tuin, dat is de Numansdorpse variant van het dakterras.
    Succes met de kakkerlakken en ik ben benieuwd naar je volgende verslag

• 30 Juli 2013 - 14:25

De Baatjes:

Hallo Rianne en Karin,
    Hilarisch wat jullie daar weer meemaken en dan die ouwe gluurder, die denkt natuurlijk hoe krijg ik de kans om 2 van de mooie vrouwtjes te begluren.
    Wat de beenspieren betreft die waren toch al sterk genoeg? zeker na de beklimming van de berg afgelopen week.
    Jaaa dat zal wat wezen dat we 3 dagen niet hoeven te koken, zie je onze verwende ventjes hun gezichten dan, die zullen dan ook wel buiten de deur gaan eten, echter dan gaan wij wel mee hoor.
    Het zijn wel een hoop mensen in 1 huis, zo op de foto's te zien valt het mee hoe men daar woont maar schijn bedriegt soms.
    Het heeft natuurlijk ook voordelen om niet zo veel te hebben, hoef je het ook niet schoon te maken.
    Wij hebben net de caravan weer schoongemaakt, alleen de buitenkant nog, van de week wordt het weer tropisch warm dus dat komt dan prima uit om met water te gaan spelen.
    Dames veel plezier en we kijken weer uit naar jullie volgend verslag!

groetjes de Baatjes

• 30 Juli 2013 - 21:16

Mar En El:

Hoi alletwee,wat onwijs leuk om jullie verhalen te lezen. We krijgen zo langzamerhand een steeds beter beeld van het reilen en zeilen daar. Wat een gedoe trouwens,steeds schoenen aan en uit en al dat ongedierte en dan ook nog een gluurder.... IEUWWWWW!!
    Veel plezier maar weer, succes en blijf gezond. x van El,Mar en kids

• 30 Juli 2013 - 22:18

Dick En Juul:

Ha Rianne en Karin,
    Wat een drukke boel daar in huis! Lang leve de gordijntjes ;-) (jij hebt iets met gordijnen hoor Karin!)
    Goed te leen dat jullie steeds meer wennen daar, we blijven jullie echte bikkels vinden hoor!
    Veel plezier en succes!! Liefs Dick en Juul

• 31 Juli 2013 - 11:57

Gerard Doudeijns:

Hoi Rianne en Karin, ondanks de bijzondere indrukken lijkt mij het gebrek aan comfort toch wel afzien. Maarja het vuur van jullie enthousiasme loutert. Geniet van de rook op Nepal.
    Wij verblijven onder de rook van Rijnmond.
    Groet, Lenie&Gerard

• 31 Juli 2013 - 16:16

Sanne:

Hoi mam en karin,

Wat een leuke verhalen! Zo te lezen maken jullie heel wat mee. Is het een beetje uit te houden met de warmte? Of beginnen jullie te wennen? Veel plezier daar! Xxx