Kraamkliniek. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Kraamkliniek. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Kraamkliniek.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

29 April 2009 | Ghana, Tamale

Net als je denkt dat je het ergste gezien hebt, kom je er achter dat het altijd toch nog erger kan.
Gisteren hebben we een bezoekje gebracht aan een kraamkliniekje buiten de stad. Kliniek kan je het eigenlijk niet noemen: het is een hokje met 2 kamertjes, 1 met een smerig bed waar de hoogzwangere vrouw een nog smeriger (tover)drankje moet drinken om de weeen op te wekken. Vervolgens moet ze als het zover is naar het andere kamertje om op de grond in een donker hoekje haar kind te baren. Woorden schoten hier (alweer)tekort. Gelukkig konden we de vroedvrouw de rompertjes geven om het leed iets te verzachten (bedankt Kim!). En dan te bedenken dat alle vrouwen tegenwoordig gratis in het ziekenhuis kunnen bevallen, maar dat ze dat eng vinden en zodoende kiezen voor deze mensonterende toestand.
Maar gelukkig kunnen we ook om heel veel dingen lachen. Zoals de geiten en schapen op de weg die vaak op een haar na geschept worden door een vrachtwagen die met hoge snelheid voorbij scheurt. Of de pap 's ochtends bij het ontbijt dat lijkt op behangplaksel. De vrachtwagens vol koeien met daar bovenop nog eens een handjevol mensen geladen (gratis ritje). En de busjes die volgestampt worden totdat er echt niks meer bij kan, en dan pas vertrekken. En wat dacht je van de kroeg langs de kant van de weg, met de naam: Psalm 23.
Na de ervaring in de kraamkliniek bracht Owusu (Piet voor Yvonne) ons naar de Kidz Active school in Malshegu. Helaas is het vakantie, zodat we niet kunnen zien hoe er les gegeven wordt. Wel de speeltuin kunnen bewonderen. Dinsdag zal pa hem officieel openen door het bordje "playground boer Bas" te onthullen.
Alle kinderen worden opgetrommeld om hierbij aanwezig te zijn, in hun schooluniformen uiteraard.
Vanmorgen naar Hassan's huis geweest om de micro's door te nemen, en een bezoekje te brengen aan de compound waar ik zeg maar "gewoond" heb. Kon pa ook alvast een kijkje nemen binnen in zo'n compound want hij begint hem nu toch wel heel erg te knijpen voor zaterdag.
Morgen en overmorgen naar Mole park, waar we de olifanten en apen op gaan zoeken. Dan bivakkeren we in de bush, en zijn we telefonisch ook niet te bereiken. Dus helaas dan ook geen internet contact. Maar dat halen we natuurlijk ruimschoots in als we weer terug zijn in Tamale.
Rianne

• 29 April 2009 - 19:07

Janneke:

Bas veel plezier bij de echte wilde dieren. Om half 10 aubade, dat kan daar ook, we houden een zangnootje voor je over. Ben blij te lezen dat de reis en alles goed verlopen is. Let je goed op meelzakken.(geintje)
    groetjes.

• 29 April 2009 - 20:40

Sanne:

Hoi Mam en Opa,

Leuk verhaaltje weer! Zetten jullie de foto's van de opening van de speeltuin op de site? Ben erg benieuwd hoe dat wordt. Veel plezier bij de olifanten.
    En opa, veel succes in de Compound

xxx Sanne

• 30 April 2009 - 06:54

Nel:

Hoi Bas en Rianne, Geweldig wat een reis. Ik heb wel het e.e.a. gezien van de wereld, maar dit! nee, We weten nu waar we ons overtollige geld naar toe kunnen sturen.Goeie reis verder. Nel

• 01 Mei 2009 - 07:54

Bert, Kim En Giselle:

Wat leuk om al jullie indrukken zo met jullie te kunnen delen! Ik had nooit gedacht dat je ook daar toch via het internet contact kan houden met de "thuisblijvers". Ik vind het heel leuk om te lezen dat Giselle d'r "afdankertjes" zo goed tercht zijn gekomen. Dat is wel wat anders als het ziekenhuis van Roosendaal ! Ik heb nu spijt dat ik m'n zolder niet wat beter heb opgeruimd (en jouw koffer nog meer heb gevuld). Nou...we zijn benieuwd naar jullie verdere avonturen ! Groeten vanuit een zonnig Klundert

• 03 Mei 2009 - 11:12

Meta:

hoi Bas en Rianne,
    zo te lezen al heel wat beleefd in de afgelopen week, ben nu al benieuwd naar de wilde (dieren) verhalen uit de bush en natuurlijk de ervaringen van de compound. Veel plezier met de opening van de speeltuin.

groetjes Meta

• 03 Mei 2009 - 12:41

Christine:

oi pa en rianne
    alles goed met je met ons gaat het ook goed
    wij zijn op dit moment in sprundel groetjes van
    christien en frank en de vader en trini

• 03 Mei 2009 - 18:40

Bas:

Hoi, zouden jullie nog een paar mannenkettinkjes mee willen brengen? (Heb je overgens al een keer op nu.nl gekeken voor het nieuws uit nl?)

• 04 Mei 2009 - 07:23

Karin:

Leuk om jullie avonturen te lezen. Wat ben ik benieuwd naar jullie verhalen over Mole en de compound.

Groetjes, Karin.

• 04 Mei 2009 - 15:31

Shane&Chris:

Veel plezier nog verder en succes met het openen van de school! Het is leuk jullie verhalen te lezen.
    groetjes Shane & Chris.
    p.s. 30 mei krijgen we gezinsuitbreiding. kijk maar in je emailbox.

Verslag uit: Ghana, Tamale

Tijd van komen en gaan.

Onderweg naar de visumdienst beland ik in een file van maar liefst anderhalf uur. Me groen en geel ergerend bedenk ik me dat het de hoogste TIJD is om weer naar Ghana te gaan, waar de mensen nog zeeën van TIJD hebben, en berusten in hun lot: komt de bus vandaag niet, dan vast wel morgen, of anders overmorgen.
En wij maar klagen over ons openbaar vervoer en de files!
Want wat is nou een file van anderhalf uur vergeleken met de rij van 2 uur bij de bank om je traveller-cheques in te wisselen(nee, pinnen kan er nog steeds niet). Of het kopen van een buskaartje naar Mole dat maar liefst 4 uur in beslag neemt omdat de kaartjesverkoper niet op komt dagen, en uiteindelijk na het bemachtigen van het buskaartje te horen krijgen dat het hotel in Mole vol is,dus het überhaupt geen zin heeft om er heen te gaan.
Om tenslotte maar te zwijgen over de WACHTTIJDEN in het ziekenhuis: je bent allang blij als je dezelfde dag nog geholpen wordt!

Dus wat is TIJD?

Nog net voor SLUITINGSTIJD kom ik bij de visumdienst aan. De baliemedewerker neemt alle TIJD om mijn aanvraag door te lezen: "Mevrouw, u heeft een P.O. Box nummer opgegeven in Ghana, i.p.v. een straatnaam" "Dat klopt, ze hebben er nl. maar een paar straten (met naam), zodat iedereen (die post krijgt) een postbus heeft" "Maar u heeft toch echt een straatnaam nodig voor uw verblijf" "Ja maar....." Ïk google het straks wel even voor u".
Rustig blijven, lekker laten googelen, denk ik bij mezelf. Hij komt er vanzelf wel achter. "Heeft u een kopie van uw ticket bij u?" "Nee, helaas niet. Stom van me. Net als ik besluit om het hele zaakje maar weer mee naar huis te nemen zegt hij: "Maar dat mag u ook doorfaxen hoor". Gelukkig toch niet voor noppes anderhalf uur in de file gestaan.
Opgelucht verlaat ik het kantoor van de visumdienst.

Dus wat is TIJD?

Ik herinner me een avondvullende discussie een aantal jaren geleden over het begrip TIJD, misschien wel het grootste verschil tussen Nederland en Ghana: TIJD.
In Ghana heeft men nog TIJD voor elkaar, wij moeten er tijd voor maken.

In ieder geval is de TIJD van gaan weer gekomen.
Over 1 week vertrek ik samen met mijn vader voor ruim 2 weken naar Ghana.

WE GAAN ER EEN GEWELDIGE TIJD VAN MAKEN!