weeshuis en Kidz Active school - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu weeshuis en Kidz Active school - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

weeshuis en Kidz Active school

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

07 Mei 2008 | Ghana, Tamale

Daar zijn we weer met nieuwe avonturen.
De foto's op de site zijn oude foto's van Yvonne, gemaakt in februari, en van mij vorig jaar. Nieuwe foto's gaat hier echt niet lukken. Zodra we terug zijn in Nederland zal ik ze er op zetten.

Gisteren zij we in het weeshuis wezen helpen. We hebben allemaal spulletjes meeegenomen en uitgedeeld, en ze waren er weer ontzettend blij mee. Ik had voor de blinde jongen (Bashiru) nieuwe schoenen meegenomen, omdat hij nu op blote voeten loopt, en zodoende overal in trapt. Natuurlijk moesten de anderen toen ook nieuwe schoenen! De luiers zijn ook aangeschaft hoor pa. Anouk heeft een heleboel luiers verschoond, en flesjes gegeven. Er is een baby van nog geen week oud, die in de steek gelaten is door de moeder, echt een schatje. Ze heeft ook een baby op haar rug gehad, net als een echte Ghaneese.

Vanmorgen naar de K.A. school. Toen we aankwamen zaten ze al in de klas. Dan maar weer naar buiten voor het ochtendritueel: het Onze Vader, het Ghanese volkslied, en tenslotte het Kidz Active lied. We hebben het allemaal vastgelegd op video. Daarna zijn we gaan knutselen in de klassen. Met scooby-doo touwtjes en in stukjes geknipte rietjes hebben ze een ketting geregen. Ik heb de leraar gelijk maar uitgelegd dat dat goed is voor de fijne motoriek. Daar snapte hij natuurlijk helemaal niks van. Ze hebben ook gekleurd, en geprobeerd te knippen maar dat hadden ze ook nog nooit gedaan. Dus dat was best lastig om uit te leggen hoe ze een schaar vast moeten houden en er dan ook nog mee te knippen.
De w.c.'s heb ik gechecked hoor John. Er wordt goed gebruik van gemaakt: ik ga straks ook nog maar even een paar w.c. borstels en een mop met emmer kopen. Dat is hard nodig! Alleen de pisbak is te hoog voor de kleintjes, dus gaan stiekem achter het schooltje. Nou ja, dat lijkt me niet zo'n probleem.

Op de terugweg van de school zijn we bij het kantoor van Vrijwillig Wereldwijd de babyspullen wezen brengen. Marij gaat die voor ons uitdelen in de compounds. Dus dat komt ook goed. Zo ruimt het al aardig op in onze kamer. We zijn bijna door de voorraad heen. Morgen nog even naar mijn oude compound om wat spulletjes te brengen, en dan zit het er alweer op.

Nog 1 verzoek aan Freerk, als je dit leest: Daarnet beet ik een stuk van mijn kies af op een iets te hard gebakken pizza. Dus als je volgende week nog een plekje vrij hebt in je agenda...........

Vrijdagochtend vroeg vliegen we terug naar Accra. Daar blijven we nog 2 nachten aan het strand van Kokrobite, en dan zit het er alweer op.

Het is voor Anouk een hele ervaring om hier te zijn. In het begin wel een shock, maar na een paar dagen wist ze niet beter: een kakkerlak of grote spin in de kamer went snel. Een vuile w.c. kijkt ze ook niet meer van op, en een uurtje (of 2) ergens op wachten doet haar ook niks meer: ze neemt gewoon haar boek mee.

We zullen het dan ook weer des te meer waarderen om straks weer thuis te zijn!
Misschien nog een laatste berichtje hierna, zo niet, dan werk ik thuis de rest bij.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxkuntakinte

• 07 Mei 2008 - 15:00

Anouk :

hi mam, wat beleven we toch veel he ! ;)
    je bent vergeten wat te vertellen over onze never wanted pizza :)

• 07 Mei 2008 - 15:17

Theo En Gerda:

Hallo Rianne en Anouk,
    Het is een weer een reis vol ervaringen geweest. Voor Anouk zal het zeker een cultuurshock geweest zijn, maar ja je ziet het alles went op den duur zelfs een vieze wc pot.
    Thuis wel je nieuwe jurk showen hoor Anouk!
    Goede reis terug, het is is hier ook erg warm dus aan de temperatuur hoeven jullie in ieder geval niet te wennen.
    groetjes Theo en Gerda.

• 07 Mei 2008 - 18:54

Vader Bas.:

Hoi Rianne en Anouk.
    Om Anouk na te te praten wat beleven jullij toch veel. Ik lees met plezier jully verhalen,
    tot ziens vader bas.

• 07 Mei 2008 - 21:09

Yvonne:

Hoi Rianne en Anouk,

Blij dat jullie er zijn, nu oma overleden is, en jullie een donatie, namens Kidz Active en van jullie zelf hebben kunnen doen.

Wij zijn ook blij, dat je hebt gezien dat de toiletten dus gebruikt worden.hahaha, en dus vies worden.

Rianne als je dit nog op tijd leest, wil je dan voor de vrouw van de keuken van Ticcs, twee pakken pampers kopen, voor haar zoontje, en doe ze de groeten van me.

Wel héél gaaf om de begravenis van oma van zo dichtbij mee te maken hé.

Meiden nog een paar dagen Tamale, maar Krokobite is natuurlijk ook helemaal top.

Groetjes van ons, vanaf onze boot de Lodge varend door Frankrijk. John en Yvonne.

• 08 Mei 2008 - 11:59

Vera:

hallo dames

wat een hoop mooie dingen maken jullie mee!!!!

en nouk je zal vast een hoop te vertellen hebben wat vast gepaard gaat in een soort van spreek beurt hahah maar ik kijk er naar uit!!!...

heel veel plezier de laatste daagjes
    en tot snel.

kusje vera

• 08 Mei 2008 - 17:21

Sanne:

Hoi mam en nouk!

Leuk om te horen dat jullie het naar je zin hebben. Had ook niet anders verwacht. Nog veel plezier en tot maandag!

xxx San