Ramadan - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Ramadan - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Ramadan

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

27 September 2006 | Ghana, Tamale

Deze week is de Ramadan hier begonnen. Het begin ervan is afhankelijk van de stand van de maan, maar zondagavond was het dan zover. De moslims mogen na 5 uur in de ochtend niks meer eten of drinken, dus om 4 uur is het 1 en al bedrijvigheid, want dan worden de kippen geslacht, gekookt en gegeten, wat natuurlijk vergezeld gaat van een hoop kabaal.Wij liggen dan natuurlijk nog op 1 oor. Ik op m'n goede oor, want dan hoor ik lekker wat minder van die herrie.Waar zo'n doof oor al niet goed voor is.
Daarna gaat zoals gebruikelijk de stereo weer aan, dus van slapen komt niks meer. Zal blij zijn als ik straks in m'n hutje zit, want daar hebben ze tenminste geen stroom. En batterijen zijn toch te duur! Maar goed, omdat ze 's nachts gegeten hadden, was er geen brood meer voor ons de volgende ochtend. Gelukkig hadden we nog wat crackers achter de hand, en tussen de middag zijn we lekker een pizza-tje wezen eten. Wij redden ons wel. Vandaag trouwens voor het eerst in drie en halve week weer eens een eitje gegeten: een ommelet met kaas nog wel!
In het weeshuis gaat alles z'n gangetje. De grotere kinderen zijn nu eindelijk naar school, dus is het lekker rustig, en kunnen we met de grotere baby's aan de slag. Die haal ik lekker uit bed als alles de fles heeft gehad, en daar ga ik mee therapieen. Want inhoud dat ik ze een beetje probeer te stimuleren met een rammelaar, zodat ze gaan pakken, rondkijken en geluidjes gaan maken. Vanmorgen regende het en toen waren de grote kinderen nog niet naar school. Dat is hier ook heel gewoon: als het regent blijf je gewoon thuis. Maar het weer knapte toch op, en een uurtje later gingen ze met dikke truien aan(het is hier tenslotte winter: 30 graden)
op weg naar school. (100 m lopen). En daar zwaait Karin de scepter, die geheel tegen haar principes de eerste dag al een mep uitdeelde, maar dat doen ze hier allemaal, en je moet je tenslotte een beetje aanpassen! Ook vallen ze bij bosjes in slaap tijdens de les(slaapgebrek vanwege de Ramadan), en valt er regelmatig eentje uit de schoolbank, tijdens een dutje. De juffen gaan trouwens ook tijdens het speeluurtje naar huis om even bij te slapen, en dan zijn de kinderen gewoon een uur lang alleen buiten aan het spelen! Je blijft je verbazen hier! Zondag gaan we met 9 vrijwilligers met een aantal kinderen van het weeshuis naar het zwembad. Zal ik Eelco maar weer eens bellen waar m'n koffer blijft, want daar zitten zwembroekjes in voor de kinderen (Jolanda bedankt!), en dat is wel heel leuk om die dan uit te delen. Ook zit ik te snakken naar m'n cup-a-soup en m'n evergreens. En niet te vergeten m'n dompelaartje dat ook in die koffer zit. Kan ik eindelijk zelf een kopje thee of koffie zetten!

  • 27 September 2006 - 17:28

    Lenie:

    Lieve Rianne,
    Geweldig wat een avontuur in de rimboe.
    Ik vraag me wel af wat er zoal gegeten wordt daar een ommeletje met kaas vast niet tot het standaard dieet zal horen. Nu de mannen weergekeerd zijn van hun uitstapje naar Ierland, waarbij de nadruk m.n. lag op de inhoud(van de maag),is de rust weergekeerd. Ze waren dinsdag wel wat brakjes. Heb wel de extra vrijetijd gebruikt om je verhalen door te nemen. De schilderijen van George (lekker ding) zijn heel mooi en het schilderij van de vrouwen met die lange halzen is helemaal te gek.
    Misschien wel een idee voor een handeltje onder de noemer "Rianne's Art".
    Groetjes en oppassen voor de malariavlieg.
    Tot gauw, Lenie

  • 28 September 2006 - 09:21

    Theo En Gerda:

    Het blijft een wereld van verschil, wat zullen jullie straks genieten van alle dagelijkse luxe die we hier zo gewend zijn. Jammer dat de koffer er nog niet is, het lijkt ons leuk voor jullie om die snoetjes te zien van die kinderen als je de grote toverdoos uitpakt.
    tot mails maar weer.

  • 29 September 2006 - 18:08

    Thijs:

    ho0i:D ik kom ook naar ghana met pappa dan blijf ik 2 weken:) maar gaat het voor de rest allemaal goed?


  • 29 September 2006 - 20:22

    Je Vader.:

    Hoi Rianne
    je verhaal over de rammadan gelezen zijn daar veel Moslims? want jullie waren toch naar eenkerk geweest? je foto

  • 01 Oktober 2006 - 23:24

    Nelly Van Der Pijl:

    Lieve Rianne.
    Wist jij altijd al dat er zo'n boeiende schrijfster in je zat? Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat en fijn om te zien dat je er zo gezond en stralend uit ziet. Wat ben je toch een mooi, sterk en dapper mens.
    Je schrijft dat je in veel dingen erg gemakkelijk wordt. Jij was toch al niet zo moeilijk ? Ik geloof dat ik stukken moeilijker ben, vast te moeilijk om er daar gemak van te hebben.
    Top dat de 'mannen' je straks komen halen, je komt vast schatrijk terug.
    Liefs Nelly









  • 02 Oktober 2006 - 12:20

    Bas Jr.:

    Hoi Rianne, Ik ben net terug uit Turkey. Daar waren ze dus ook aan de ramadam begonen. 's ochtens om 5 uur begon de plaatselijke moskee al te op te roepen voor gebed. (Wat een tijd!) Gelukkig was er tijdens het ontbijt genoeg te eten maar 's avonds mocht het personeel na zonsondergang in het restaurant eerst eten Geen tekort aan eten dus, hoewel ik me enorm ingehouden heb en een kilo ben afgevallen (in tegenstelling van, volgens mij, de veele russen in het hotel. Groeten van Bas jr.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 November 2006

Wist je dat.....

03 November 2006

Weer thuis

25 Oktober 2006

Bezoek

19 Oktober 2006

Afscheid

15 Oktober 2006

de compound
Rianne

Actief sinds 28 Aug. 2006
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 65663

Voorgaande reizen:

08 Juli 2017 - 31 Augustus 2017

Vamos a Peru

20 Juli 2013 - 03 September 2013

Nepal here we come!

24 April 2009 - 11 Mei 2009

Tijd van komen en gaan.

25 April 2008 - 13 Mei 2008

Back again

15 Oktober 2007 - 29 Oktober 2007

Back to Ghana

05 September 2006 - 03 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: