Arequipa en terug naar Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Arequipa en terug naar Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Arequipa en terug naar Lima

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Rianne

19 Augustus 2017 | Peru, Lima

Onze rustdag in Arequipa zijn we maar eens gestart met wat later ontbijten. Hierna zijn we de stad ingegaan en hebben op ons gemak door het centrum gesloft. En er gebeurt altijd wel iets. Zo ook op deze dinsdagmorgen. We zagen opeens een man op zijn rug midden op de stoep liggen. Bij ons gaan dan direct alle noodbellen af. Rianne stoof al een winkel binnen om in het Spaans duidelijk te maken dat er een man onwel was en op de grond lag. Ik liep met Louis snel naar de man toe en wilde al beginnen met de reanimatie, maar Karin hoorde dat de man snurkte. Ah, vals alarm, waarschijnlijk te veel gedronken op de feestdag van de vorige dag. En je gelooft het of niet, een paar straten verder vonden we er weer een die dwars over de stoep lag en iedereen liep er rustig om heen. Wij nu dus ook.
Na heerlijk koffie te hebben gedronken zijn we naar de toeristische trekpleister gegaan van Arequipa het Monastery of Santa Catalina. Dit 450 jaar oude nonnenklooster ligt in het centrum van de stad en is gebouwd direct na de veroveringen van de Spanjaarden. In 1958 en 1960 zijn er aardbevingen geweest in Arequipa en is ook het klooster beschadigd. In 1970 waren alle noodzakelijke herstellingen uitgevoerd en is het klooster voor het eerst opengesteld voor publiek. Er wonen nu nog zo’n 40 nonnen in een afgesloten deel. Het klooster omringd door een hoge muur was een dorp op zich met eigen voorzieningen zoals bakkerij etc. Het bood ruimte voor zo’n 450 nonnen. Als je was toegelaten tot de orde kwam je het klooster niet meer uit en bleef je er tot de dood. Communicatie met de bevolking en familie vond sporadisch plaats vanachter een paar kleine openingen in de muur voorzien van dubbele rij tralies, zodat er niets naar binnen kon worden gesmokkeld. Het was indrukwekkend om te zien hoe deze nonnen vroeger in kleine cellen hebben geleefd. Een bed, een altaar, wat persoonlijke spulletjes. Dat was het. Het was echt de moeite waard om door dit grote klooster te hebben gelopen.
‘s Avonds zijn we ook nog in Arequipa gebleven en de volgende morgen weer vroeg op want we moesten al om 06:00 uur op het vliegveld zijn voor onze vlucht terug naar Lima. Door vertraging van onze vlucht hadden we onze gereserveerde shuttlebus naar onze B&B gemist. Na wat bellen hebben we zelf maar een taxi geregeld die ons na zo’n 45 minuten rijden afzette op locatie. Een prachtig appartementencomplex op de 12e verdieping met uitzicht over de stille oceaan. ‘s Middags zijn we naar het centrum gegaan naar de Basilica Cathedral of Lima op het grote plein Plaza de Armas. Het plein konden we helaas door stakingen niet op. Dit was afgezet door de politie maar gelukkig konden we wel de Kathedraal bezoeken. Ook dit was weer echt de moeite waard. Een reusachtig gebouw met drie grote toegangsdeuren. Aan de Kathedraal zijn veertien kleinere kapellen aangebouwd. Ook is er een catacombe waar je onder glas nog de menselijke skeletten kon zien van enkele families behorende tot de adel en graftomben van de aartsbisschoppen van Lima, terug daterend tot 1642. ’s Avonds lekker gegeten, het was weer een leuke, interessante lange dag geweest.
Onze laatste dag in Lima (voor mij en Karin) hebben we heerlijk langs de boulevard gewandeld en zijn naar het beroemde Shopping Center Larcomar gegaan. ’s Middags nog met z’n vieren aan de boulevard geluncht en toen afscheid genomen. Karin en ik vertrokken naar Nederland omdat Karin volgende week weer aan het werk moet met Nederlandse kinderen.
Samen kijken wij terug op een geweldig avontuur. Rianne en Louis wensen wij nog de komende weken veel plezier en hopen dit ook nog op Kuntakinte te kunnen volgen.
Hasta luego !!

• 19 Augustus 2017 - 01:29

Rianne Van Rennes:

Wij vonden het heel heel erg gezellig om samen met jullie dit avontuur aan te gaan.
    Dankjewel Wim voor de leuke verslagen van onze reis. Tot ziens in Nederland!

• 19 Augustus 2017 - 11:12

Gerda:

Dat maakt het voor ons als lezer natuurlijk alleen maar leuker als er iets bijzonders gebeurt.
    Wij vonden de verslagen erg leuk om te lezen en zo een beetje met jullie mee te reizen.
    Een goede reis terug en bedankt voor de mooie en leuke verslagen.
    Groet T&G