El projecto: Tupac Amaru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu El projecto: Tupac Amaru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

El projecto: Tupac Amaru

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

15 Juli 2017 | Peru, Cuzco

Onze eerste werkweek zit erop. Dinsdag zijn we begonnen op het project Tupac Amaru. Om 2 uur de bus genomen samen met iemand van het project zodat we bij de juiste halte zouden uitstappen. Het is ongeveer 3 kwartier in de bus, en de eerste 10 minuten zaten we als haringen in een ton, maar daarna hadden we gelukkig een zitplaats. Het project ligt in een buitenwijk van Cusco en het is daar echt arm. Hier in het centrum is het heel toeristisch en heb je alle voorzieningen maar daar zijn zelfs de wegen onverhard, dus als er een auto langs komt zit je meteen onder het stof. Bij het project aangekomen werden we naar binnen gebracht, waar de kinderen al klaar stonden. De deur werd dichtgesmeten en daar stonden we dan: met een stuk of 15 kids, en geen leiding. Help! We werden aan alle kanten betast: mijn krullen zijn een bezienswaardigheid en mijn horloge is ook erg interessant. Er zat een meisje huiswerk te maken dus daar ben ik maar mee aan de slag gegaan, Karin had zich over een klein meisje ontfermd en ging met haar zitten tekenen. Na een tijdje kwam er dan toch iemand van de leiding een kijkje nemen. De kids willen heel graag Engels leren, maar er is geen lesmateriaal, dus zijn we maar begonnen met een liedje: 'If you're happy and you know it clap your hands" onze kaskraker uit Nepal. Dat vonden ze prachtig, dus die houden we erin.

Woensdag en donderdag waren er demonstraties in de stad, en reden de bussen niet, dus konden we niet gaan werken. Alle scholen en winkels waren ook dicht dus hebben we onze tijd benut met de stad verkennen, koffie drinken en lekker lunchen. Donderdag vonden we bij toeval een soort van Zeeman winkel waar ze schoolspullen hadden (en toevallig ook open waren), dus hebben we een hele lading kleurtjes, potloden, schriften enz. ingeslagen. Vrijdag was alles weer normaal en konden we aan de slag met onze nieuwe spullen. We hebben het hele zooitje aan het kleuren gezet, en dat werkte prima. De kids zijn tussen 6 en 12 jaar oud en zelfs die van 12 vroeg om een kleurplaat. Heel aandoenlijk. Na het kleuren hebben we alle opgehangen in de klas en kregen ze allemaal een schriftje waar ze ons liedje in overschreven, met de Spaanse vertaling eronder.
Op die manier willen we ze het Engels een beetje bijbrengen, want veel verder dan van 1 tot 10 tellen komen ze niet. Maar het was een geslaagde middag en we stapten om half 6 met veel voldoening weer de bus in. En omdat het vrijdag (weekend) was deden we nog een drankje in de stad voordat we naar huis gingen: we gingen aan de Pisco, een lokaal drankje dat je een beetje kan vergelijken met limonchello, en als cocktail heel erg lekker is. Daarna konden we gelijk aanschuiven voor het avondeten.

Het eten in ons gastgezin is echt lekker. Bij het ontbijt krijgen we altijd vers brood met afwisselend een ei, een bakje yoghurt met banaan, verse avocado of havermout (is ietsje minder). In de avond groente met rijst en aardappel maar elke keer anders klaargemaakt, en omdat wij geen vlees eten hebben we zelfs een keer een gebakken visje gehad. Het is echt gezellig bij het avondeten: de hele familie loopt rond en af en toe komt er visite aanwaaien, en de boys from America zijn ook super aardig.

Kortom: we houden het hier nog wel 3 weken uit!

Besos xxx

• 15 Juli 2017 - 17:34

Arnout:

Hoi hoi
    Wat indrukwekkend weer zeg!
    Blij dat het goed gaat met jullie
    Gr

• 16 Juli 2017 - 11:55

Jouw Naam:

Schrijf hier jouw reactie

• 17 Juli 2017 - 13:46

Minka:

Wat mooi dat jullie aan de slag konden. Helaas komen we niet in de omgeving .We zitten nu in Ayacucho bij vrienden van Hannie. Het is prachtig hier... We hoorden al van de stakingen. Er is een grote staking op komst voor het onderwijzend personeel maar dan zijn ze van plan juist die maanden vakantie toe te kennen...Hier hebben ze geen vaste vakanties. Veel plezier. Groetjes Minka

• 18 Juli 2017 - 08:46

Gerda:

Goedemorgen, wat een leuke foto's, krijgen weer een goede indruk zo, die foto met die lama's is zo leuk, die kun je weer aan je verzameling toe voegen.
    Weer een hoop te beleven voor jullie zo, ook al zijn jullie aardig getraind hierin het is goed om te zien dat je voor de kinderen weer veel kunt betekenen en zelfs materialen kunt kopen daar.
    Hahaha als je thuis bent mag je voor ons gaan zingen, weer een verborgen talent ontdekt van jou. Zo te horen valt het eten mee, zonder cavia dan, in ieder geval iets gezonds dat gaan jullie zeker volhouden zo.
    Veel plezier en tot schrijfs.
    Groetjes T&G

• 18 Juli 2017 - 20:25

Elles En Mario:

Hoi Rianne en mam, wat schrijf je leuk Rianne!
    Jullie zijn samen weer helemaal in je element he??

• 18 Juli 2017 - 20:26

Elles En Mario:

Oeps...iets te snel op verzenden geklikt....
    De kinderen boffen met jullie! We blijven gezellig meelezen. Veel plezier en succes x