El viaje a Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu El viaje a Cusco - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

El viaje a Cusco

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

11 Juli 2017 | Peru, Cuzco

Daar zijn we dan.... veilig en wel geland in Cusco. De reis ging heel voorspoedig. Zaterdagochtend bracht Wim ons naar Schiphol, en na een halfuur zaten we ingecheckt en door de douane aan de koffie. Hoezo 3 uur van tevoren aanwezig zijn? 4 films en 3 maaltijden verder kwamen we aan in Lima, waar de taxi klaarstond om ons naar ons hostel te brengen. Moe van de reis vielen we gelijk in slaap, en de volgende morgen om half 7 werden we weer terug gebracht naar het vliegveld ons onze reis te vervolgen. Daar aangekomen werden onze koffers op een kar gehesen, en het mannetje van de kar kregen we er gelijk bij. Hij zette ons af bij de juiste incheckbalie, gooide de koffers op de band (mijn koffer was nog groter dan het mannetje zelf) en lachte z'n tanden bloot (alle 2) na onze royale tip. Bij de douane even consternatie en gillende meiden toen een beroemde Peruaanse boyband aan boord ging, en toen was het eindelijk zover: op naar Cusco. Daar aangekomen staat er een bak met coca-bladeren klaar: goed tegen hoogteziekte als je erop kauwt. Maar wij waren al aan de hoogtepillen begonnen, dus voor ons geen coca-bladeren. Valeri en haar dochters stonden ons op te wachten, om ons naar hun huis te brengen. We wonen hier met de hele familie: Angelica en Julio, dochter Valeri, en haar dochters van 8 en 12 jaar. Verder zijn er nog 2 studenten uit Arizona en een vrijwilligster uit Spanje in huis. Gezellige boel dus. Angelica en Julio hebben een winkel beneden en wonen hier ook. Wij delen de bovenverdieping (penthouse) met Valeri en haar dochters en hebben een roze Hello Kitty kamer. De hygiëne laat iets te wensen over, en de douche (geen emmer deze keer) is niet ijskoud maar gewoon koud. 's Nachts is het 0 gr. en er is geen verwarming in huis, dus na een verfrissende douche in de ochtend zijn we gelijk wakker. Gelukkig heb ik 2 dekens op bed, en m'n onesie aan dus ik slaap heerlijk.

Vandaag hebben we 2 projecten bekeken: het eerste project is een naschoolse opvang buiten Cusco, het tweede project een gehandicapten project. Er is op het moment geen mogelijkheid om op een school te gaan werken, omdat de leerkrachten staken voor beter loon, en de scholen gesloten zijn. We hebben gekozen voor de naschoolse opvang. Het gehandicapten project is super zwaar: je moet de zwaar lichamelijk en geestelijk gehandicapte kinderen eten geven, en daarna op de wc zetten en wassen. Het is een project van de zusters van moeder Teresa, en echt een heel goed initiatief, maar wij kunnen dit gewoon niet aan, dit is te heftig voor ons.

Na ons bezoek aan de projecten was het (eindelijk) tijd voor ons traditionele biertje om te vieren dat we weer op reis zijn.
Morgen voor het eerst aan het werk: we werken in de middag, en moeten eerst een uur met de bus om er te komen. Dan 2 en half uur werken en weer een uur terug met de bus. Ben benieuwd!

• 11 Juli 2017 - 10:06

Dick:

Leuk het eerste verhaaltje weer, werkse alvast! X Dick

• 11 Juli 2017 - 12:23

Gerda:

Hoi Rianne,
    Jullie zijn natuurlijk beroemd op Schiphol dat je zo snel er door kwam als notoire wereldreizigsters.
    Fijn dat jullie goed aangekomen zijn, altijd weer een belevenis hoe het gaat.
    Ik snap dat het project van moeder Teresa te heftig is, dr naschoolse opvang prima keuze.
    Wij zijn na 1,5 uur rijden ook op onze plek van bestemming aangekomen, anders dan gepland, maar ook het 1e biertje hier smaakte prima.
    Werkze daar en hopelijk valt de kou mee.
    Groetjes T & G

• 11 Juli 2017 - 13:21

Anouk:

Leuk verhaal! Fijn dat alles goed gaat. Succes met jullie eerste project.

XX

• 11 Juli 2017 - 13:55

Christa:

Een mooi verhaal! Ik kijk uit naar jullie volgende belevenissen

• 11 Juli 2017 - 16:09

Yvonne:

Hoi Karin en Rianne, gezellig om jullie weer te volgen. Leuk zo'n Kitty kamer

• 11 Juli 2017 - 17:48

Wim En Carla:

Dank voor jullie belevenissen! Leuk om te lezen! Veel succes bij naschoolse opvang!

• 13 Juli 2017 - 08:07

Sanne:

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Succes daar en we kijken uit naar het volgende verslag! Xxx