In de jungle. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu In de jungle. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

In de jungle.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

08 Mei 2009 | Ghana, Accra

Woensdag 6 mei.
Om ongeveer 8 uur, 10 uur bij jullie zijn we weer in het vliegtuig gestapt, eentje uit het propellertijdperk. Ditmaal hoefde ik niet bij de nooduitgang te zitten, om evt. hulp te bieden bij het openen van de nooddeuren als wij ter aarde zouden storten. Voor deze taak waren nu 2 grote negers aangewezen, een heel veilig gevoel. Nadat we waren opgestegen zijn we anderhalf uur later weer veilg geland in Accra. Nadat we onze bagage verzameld hadden op zoek naar een taxi, want we moesten nog zo'n 150 km verder naar de krokodillen. Een horde taxichauffeurs stond ons op te wachten om hun diensten aan te bieden. We moesten onze koffers met handen en voeten verdedigen want ze probeerden gewoon je koffers af te pakken. Rianne aan het onderhandelen over de prijs. Op het oog een redelijke taxi met in het dashboard 3 bijbels met het nieuwe testament, psalmen en spreuken. Op mijn vraag of hij Christen was werd ja geknikt. Ik zeg: Broeder, wij zijn 1 in het geloof. Heeft u thuis ook een varken? Gelukkig sprak hij alleen Ghanees en ik alleen Hollands. Voor ons op de weg een taxi met grote letters op de achterruit: Psalm 121. Rianne heeft dat snel opgezocht in de bijbel (was toch voorhanden nietwaar) en voorgelezen. Zoals gezegd: hij sprak geen Engels, alleen Ghanees. Ook dit bracht geen geluk, want halverwege hadden we een lekke band. Maar we zijn er gekomen.

Donderdag 7 mei.
Naar Kakum, National Park, met een hangbrug van 350 m. lang en 40 m. hoog. En dat ding slingeren, ik durfde echt niet naar beneden te kijken. In de middag zijn we naar Elmina geweest, daar is het fort van waaruit de slaven verscheept werden naar Amerika. Heel indrukwekkend. Daar hebben ook de Hollanders naar hartelust aan mee gedaan. Onze taxichauffeur bracht ons daarna weer zwijgend naar het hotel. Nou valt het ook niet mee om een geanimeerd gesprek te voeren als je geen woord van elkaar verstaat. Op het mannenkoor zing ik dan wel in 4 talen maar daar is geen Ghanees bij!
groetjes Bas


  • 08 Mei 2009 - 15:07

    Liesbeth:

    Ha ha, maar Rian zingt toch bij een koor in het Ghanees? Kon zij niet een stukje zingen voor hem?
    Grappig dat hij 3 bijbels in z'n taxi heeft liggen (waarschijnlijk in het engels?) en zelf alleen maar Ghanees spreekt.

    Veel plezier bij de krokodillen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Tijd van komen en gaan.

Onderweg naar de visumdienst beland ik in een file van maar liefst anderhalf uur. Me groen en geel ergerend bedenk ik me dat het de hoogste TIJD is om weer naar Ghana te gaan, waar de mensen nog zeeën van TIJD hebben, en berusten in hun lot: komt de bus vandaag niet, dan vast wel morgen, of anders overmorgen.
En wij maar klagen over ons openbaar vervoer en de files!
Want wat is nou een file van anderhalf uur vergeleken met de rij van 2 uur bij de bank om je traveller-cheques in te wisselen(nee, pinnen kan er nog steeds niet). Of het kopen van een buskaartje naar Mole dat maar liefst 4 uur in beslag neemt omdat de kaartjesverkoper niet op komt dagen, en uiteindelijk na het bemachtigen van het buskaartje te horen krijgen dat het hotel in Mole vol is,dus het überhaupt geen zin heeft om er heen te gaan.
Om tenslotte maar te zwijgen over de WACHTTIJDEN in het ziekenhuis: je bent allang blij als je dezelfde dag nog geholpen wordt!

Dus wat is TIJD?

Nog net voor SLUITINGSTIJD kom ik bij de visumdienst aan. De baliemedewerker neemt alle TIJD om mijn aanvraag door te lezen: "Mevrouw, u heeft een P.O. Box nummer opgegeven in Ghana, i.p.v. een straatnaam" "Dat klopt, ze hebben er nl. maar een paar straten (met naam), zodat iedereen (die post krijgt) een postbus heeft" "Maar u heeft toch echt een straatnaam nodig voor uw verblijf" "Ja maar....." Ïk google het straks wel even voor u".
Rustig blijven, lekker laten googelen, denk ik bij mezelf. Hij komt er vanzelf wel achter. "Heeft u een kopie van uw ticket bij u?" "Nee, helaas niet. Stom van me. Net als ik besluit om het hele zaakje maar weer mee naar huis te nemen zegt hij: "Maar dat mag u ook doorfaxen hoor". Gelukkig toch niet voor noppes anderhalf uur in de file gestaan.
Opgelucht verlaat ik het kantoor van de visumdienst.

Dus wat is TIJD?

Ik herinner me een avondvullende discussie een aantal jaren geleden over het begrip TIJD, misschien wel het grootste verschil tussen Nederland en Ghana: TIJD.
In Ghana heeft men nog TIJD voor elkaar, wij moeten er tijd voor maken.

In ieder geval is de TIJD van gaan weer gekomen.
Over 1 week vertrek ik samen met mijn vader voor ruim 2 weken naar Ghana.

WE GAAN ER EEN GEWELDIGE TIJD VAN MAKEN!

Recente Reisverslagen:

12 Mei 2009

Weer thuis.

09 Mei 2009

Op de camping.

08 Mei 2009

In de jungle.

05 Mei 2009

De speeltuin.

05 Mei 2009

Mole met een staartje.
Rianne

Actief sinds 28 Aug. 2006
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 65465

Voorgaande reizen:

08 Juli 2017 - 31 Augustus 2017

Vamos a Peru

20 Juli 2013 - 03 September 2013

Nepal here we come!

24 April 2009 - 11 Mei 2009

Tijd van komen en gaan.

25 April 2008 - 13 Mei 2008

Back again

15 Oktober 2007 - 29 Oktober 2007

Back to Ghana

05 September 2006 - 03 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: