Kantje boord. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Kantje boord. - Reisverslag uit Accra, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Kantje boord.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

04 Mei 2009 | Ghana, Accra

Dit wordt een spannend verhaal.
Na 160 km. en 4 en half uur rijden over wegen waar je niet harder kan dan 30 km per uur komen we heelhuids aan in Mole. De auto heeft het net gehaald: er moet een monteur uit Tamale komen om de taxi te repareren. Hij heeft de tijd tot vrijdagmiddag, dan gaan we terug. 's Middags op wandelsafari. Van heel dichtbij (ong. 10 m.) 4 grote joekels van olifanten gezien en nog een heleboel andere dieren, o.a. apen. De volgende morgen om half 7 stonden er 2 grote olifanten op 5 m. afstand van onze kamer. Rianne en ik stonden te kijken naar die enorme dieren. We hoorden het hotelpersoneel wel roepen maar begrepen niet wat ze bedoelden. Komt de olifant onder luid gebrul op ons af. De mannen van het hotel met stenen gooien en roepen. En jawel: hij bleef staan op een paar meter van ons af. We zijn wel geschrokken.
Daarna jeep-safari. Van alles gezien. Toen we terug kwamen waren er 12 olifanten aan het zwemmen in de olifantendrinkplaats waar we direct vanuit het hotel op uit keken.
Volgende keer meer (als we stroom hebben natuurlijk).
Bas

• 04 Mei 2009 - 16:47

Louis:

Bas zal je wel een beetje willen uitkijken en mijn schatje niet in gevaar willen brengen

• 04 Mei 2009 - 16:50

Louis:

He schatje hou je je vader een beetje in de gaten. In nederland komen ze onder een auto maar bij jullie geloof ik onder een olifant
    hier gaat alles goed en zijn gangetje xxx

• 04 Mei 2009 - 17:45

Karin:

Het moet niet gekker worden........!

Hoe is het nou met die taxi? Al gemaakt?

En nu nog naar de compund.......

Voorzichtig!!!!!!

Groetjes van Karin.

• 04 Mei 2009 - 19:19

Reyger:

Dag Rianne en Bas
    Net Jannie gebeld om jullie escapades door te geven.Ze zegt dat jullie het niet gekker moeten maken,van een boze olifant win je het niet.Zelfs niet met de spierballen van Bas.Wees voorzichtig.De groetjes van Anneke en Janneke.

• 05 Mei 2009 - 08:42

Nel:

Hoi Bas en Rianne.Ik heb in Zuid Afrika wel 65 olifanten vlak voor ons neus de weg zien oversteken, maar wij zaten in een bus. Dat is toch even anders dan jullie ontmoeting met deze dieren.Geniet van alles wat je ziet,maar jullie komen toch wel weer heelhuids thuis hoop ik?
    Goede reis verder.hart.gr.Je zus

• 05 Mei 2009 - 09:42

Wendy :

beste pa en rian wat een avondtuuren we(amber jade crist frank wendy Arnout) hebben met verbazing de verhalen gelezen t gaat jullie goed hier gaat ook goed we kijken uit naar jullie terug komst dikke knuffels Amber Jade en de rest.

• 05 Mei 2009 - 12:40

Theo En Gerda:

Hallo vader Bas,
    Wat zal u blij zijn als u weer lekker in uw eigen mandje kan slapen maar we denken dat u dit voor geen goud had willen missen en zeker de avonturen met de olifanten niet, we gaan ervanuit dat u nog een paar dagen gaat slapen in de compound nu u er toch bent, veel plezier nog samen.
    groetjes Theo en Gerda

• 05 Mei 2009 - 16:53

Viooltjes:

Dag Bas en Rianne,

Wat een belevenis als je die kanjers van die olifanten voor je neus ziet staan. En wat maken jullie veel mee. Dan is het hier in de Santberge en Weergang maar rustige boel.
    Wat fijn om te lezen dat jullie zoveel goeds kunnen doen! Het kan niet anders of dat geeft een hoop voldoening en dankbaarheid.

Wat ook leuk is om te lezen dat Bas al een aanbidster heeft, straks kom je nog thuis in de Weergang met een Ghanese schone! Het is nu wel koud hier(geen 38 graden maar 15) dus kleed ze maar goed aan!

groetjes,

de viooltjes

Verslag uit: Ghana, Accra

Tijd van komen en gaan.

Onderweg naar de visumdienst beland ik in een file van maar liefst anderhalf uur. Me groen en geel ergerend bedenk ik me dat het de hoogste TIJD is om weer naar Ghana te gaan, waar de mensen nog zeeën van TIJD hebben, en berusten in hun lot: komt de bus vandaag niet, dan vast wel morgen, of anders overmorgen.
En wij maar klagen over ons openbaar vervoer en de files!
Want wat is nou een file van anderhalf uur vergeleken met de rij van 2 uur bij de bank om je traveller-cheques in te wisselen(nee, pinnen kan er nog steeds niet). Of het kopen van een buskaartje naar Mole dat maar liefst 4 uur in beslag neemt omdat de kaartjesverkoper niet op komt dagen, en uiteindelijk na het bemachtigen van het buskaartje te horen krijgen dat het hotel in Mole vol is,dus het überhaupt geen zin heeft om er heen te gaan.
Om tenslotte maar te zwijgen over de WACHTTIJDEN in het ziekenhuis: je bent allang blij als je dezelfde dag nog geholpen wordt!

Dus wat is TIJD?

Nog net voor SLUITINGSTIJD kom ik bij de visumdienst aan. De baliemedewerker neemt alle TIJD om mijn aanvraag door te lezen: "Mevrouw, u heeft een P.O. Box nummer opgegeven in Ghana, i.p.v. een straatnaam" "Dat klopt, ze hebben er nl. maar een paar straten (met naam), zodat iedereen (die post krijgt) een postbus heeft" "Maar u heeft toch echt een straatnaam nodig voor uw verblijf" "Ja maar....." Ïk google het straks wel even voor u".
Rustig blijven, lekker laten googelen, denk ik bij mezelf. Hij komt er vanzelf wel achter. "Heeft u een kopie van uw ticket bij u?" "Nee, helaas niet. Stom van me. Net als ik besluit om het hele zaakje maar weer mee naar huis te nemen zegt hij: "Maar dat mag u ook doorfaxen hoor". Gelukkig toch niet voor noppes anderhalf uur in de file gestaan.
Opgelucht verlaat ik het kantoor van de visumdienst.

Dus wat is TIJD?

Ik herinner me een avondvullende discussie een aantal jaren geleden over het begrip TIJD, misschien wel het grootste verschil tussen Nederland en Ghana: TIJD.
In Ghana heeft men nog TIJD voor elkaar, wij moeten er tijd voor maken.

In ieder geval is de TIJD van gaan weer gekomen.
Over 1 week vertrek ik samen met mijn vader voor ruim 2 weken naar Ghana.

WE GAAN ER EEN GEWELDIGE TIJD VAN MAKEN!