Dag 2 in Tamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Dag 2 in Tamale - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Dag 2 in Tamale

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

28 April 2009 | Ghana, Tamale

Geslapen onder de klamboe, toch nog muggenprikken. Waar en wanneer die krengen er zijn weet ik niet, ik heb er nog niet 1 gezien, maar ben overal gebeten. Gisteren zijn we lopend naar het huis van de broer van Habiba geweest. Daar heeft Rianne 2 maanden gewoond. Die broer leeft daar met 2 vrouwen: mooie vrouwen. Het was half 10 en er werd ons direct een pannetje rijst met een gebakken ei voorgezet. We hadden al gegeten, maar we moesten weer, anders zijn ze beledigd. Dat ei had een spierwitte dooier, niet naar kijken.
Na een poosje zijn we naar het internetcafe gegaan. 3 Meisjes, familie van Habiba hebben ons binnendoor weggebracht. Wat je dan ziet, onbeschrijflijk. Dat die mensen niet ziek worden! Het is 1 groot riool en bedelende kinderen. Genoeg hierover.
In de middag gingen we naar het weeshuis. Het ging regenen, met bakken uit de hemel. Komt goed uit, kunnen we gelijk zien of de drainage wel nodig is.
Habiba brengt ons trouw elke avond een pan met eten. Wij kunnen maar de helft op, de rest geven we aan de terreinbewaker van ons hotel, die zit de hele nacht op een oude stoel onder een boom te waken. Om half 7 gaat hij bidden op zijn matje, hoofd naar Mekka. Een half uur lang. Ondertussen zetten wij het eten voor zijn matje. Als hij zijn ogen opent staat het eten voor hem. Sneller kan een gebed niet worden verhoord. In de middag hebben we de naaister opgezocht waar de vrijwilligers vorig jaar haar naaiatelier van hebben opgeknapt. Zij gaat voor mij een blouse maken. De stof hebben we op de markt gekocht. De naaister (ze is gehandicapt), maakt ook de schooluniformen voor Kidz Active, en krijgt ook een microkrediet.
Wat zou het een mooi land zijn als er niet zo'n armoede heerst. Ondanks dat gaan de vrouwen zo goed gekleed, en zijn zo mooi met hun gitzwarte ronde toeten. Dat ze zo recht lopen snap ik, want alles dragen ze op hun hoofd, of het nu een krat bier is of een mand eieren, maakt niet uit. Een kinderwagen komt hier niet voor. De baby dragen ze de hele dag op hun rug.
Dit was het voor vandaag. Morgen weer een verhaal van Rianne.
Opa Bas

• 28 April 2009 - 12:34

Theo En Gerda:

Hallo vader Bas,
    Leuk om uw belevenissen te lezen, we hopen dat u ondanks alle armoede er van kunt genieten van wat u daar allemaal meemaakt en ziet in ieder geval ontgaat het vrouwlijk schoon u zeker niet!
    veel plezier
    Theo en Gerda

• 28 April 2009 - 12:54

Liesbeth:

Nou pa, dadelijk sla je nog zo'n mooie Ghanese vrouw aan de haak. Hoe zijn de mannen eigenlijk? Of kan ik dat beter aan Rian vragen?

• 28 April 2009 - 17:51

Karin:

Wat geweldig om uw indrukken te lezen.Ik wens u nog goede dagen in Ghana en duim voor u dat de olifanten zich laten zien in Mole.

Groeten Karin Meijer.

• 28 April 2009 - 19:50

Anouk:

Hoi mam & opa! :D

leuk om te horen dat alles goed gaat! Maar hadden jullie gaan zin in de bus reis van 18 uur ??? ;)
    En zijn de kindjes al een beetje groter geworden mam? Kan je niet stiekem 1tje mee nemen :).

Morgen ben ik weer lekker thuis voor 4 dagen whoehoe!! Ik bel jullie snel.
    Kus Nouk

• 28 April 2009 - 19:52

Anouk:

Ow en heel veel plezier in Mole opa, dat is echt heel erg mooi!

• 03 Mei 2009 - 19:32

Bastian Den Bakker:

je weet nu tenminste hoe dat gaat bij de "verhoring" Met genoegen je verhaal gelezen, je kan er wat van!!

• 03 Mei 2009 - 19:37

Bastian Den Bakker:

Steeds meer YouTube-filmpjes drama Apeldoorn
    Uitgegeven: 2 mei 2009 12:48
    Laatst gewijzigd: 2 mei 2009 23:24

RIJSWIJK - Op videosite YouTube komen steeds meer filmpjes te staan van de aanslag in Apeldoorn op Koninginnedag.

Het totale aantal lag zaterdagochtend al ruim boven de honderd. De vijftig meest bekeken fragmenten van YouTube op dit moment betreffen bijna allemaal het incident in Apeldoorn.

De filmpjes met dit onderwerp waren zaterdagochtend al meer dan twaalf miljoen keer bekeken.

Amateurbeelden

Behalve veel journaalbeelden van NOS en RTL verschijnen er ook steeds meer amateurbeelden van het moment waarop Karst T. met zijn auto op de mensenmassa inreed.

Opvallend is dat veel mensen die de beelden plaatsen er zelf bij zetten dat ze niet geschikt zijn voor kijkers jonger dan 18 jaar.

18 jaar

Wie fragmenten uit deze categorie, waar te schokkende of pornografische beelden onder vallen, wil bekijken moet expliciet aangeven dat hij 18 jaar of ouder is.

Hoewel de fragmenten van 'Apeldoorn' op de Nederlandse homepage van YouTube prominenter aanwezig zijn, worden de beelden ook veelvuldig via de internationale versie aangeklikt.

Verslag uit: Ghana, Tamale

Tijd van komen en gaan.

Onderweg naar de visumdienst beland ik in een file van maar liefst anderhalf uur. Me groen en geel ergerend bedenk ik me dat het de hoogste TIJD is om weer naar Ghana te gaan, waar de mensen nog zeeën van TIJD hebben, en berusten in hun lot: komt de bus vandaag niet, dan vast wel morgen, of anders overmorgen.
En wij maar klagen over ons openbaar vervoer en de files!
Want wat is nou een file van anderhalf uur vergeleken met de rij van 2 uur bij de bank om je traveller-cheques in te wisselen(nee, pinnen kan er nog steeds niet). Of het kopen van een buskaartje naar Mole dat maar liefst 4 uur in beslag neemt omdat de kaartjesverkoper niet op komt dagen, en uiteindelijk na het bemachtigen van het buskaartje te horen krijgen dat het hotel in Mole vol is,dus het überhaupt geen zin heeft om er heen te gaan.
Om tenslotte maar te zwijgen over de WACHTTIJDEN in het ziekenhuis: je bent allang blij als je dezelfde dag nog geholpen wordt!

Dus wat is TIJD?

Nog net voor SLUITINGSTIJD kom ik bij de visumdienst aan. De baliemedewerker neemt alle TIJD om mijn aanvraag door te lezen: "Mevrouw, u heeft een P.O. Box nummer opgegeven in Ghana, i.p.v. een straatnaam" "Dat klopt, ze hebben er nl. maar een paar straten (met naam), zodat iedereen (die post krijgt) een postbus heeft" "Maar u heeft toch echt een straatnaam nodig voor uw verblijf" "Ja maar....." Ïk google het straks wel even voor u".
Rustig blijven, lekker laten googelen, denk ik bij mezelf. Hij komt er vanzelf wel achter. "Heeft u een kopie van uw ticket bij u?" "Nee, helaas niet. Stom van me. Net als ik besluit om het hele zaakje maar weer mee naar huis te nemen zegt hij: "Maar dat mag u ook doorfaxen hoor". Gelukkig toch niet voor noppes anderhalf uur in de file gestaan.
Opgelucht verlaat ik het kantoor van de visumdienst.

Dus wat is TIJD?

Ik herinner me een avondvullende discussie een aantal jaren geleden over het begrip TIJD, misschien wel het grootste verschil tussen Nederland en Ghana: TIJD.
In Ghana heeft men nog TIJD voor elkaar, wij moeten er tijd voor maken.

In ieder geval is de TIJD van gaan weer gekomen.
Over 1 week vertrek ik samen met mijn vader voor ruim 2 weken naar Ghana.

WE GAAN ER EEN GEWELDIGE TIJD VAN MAKEN!