Het leven in Tamale. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Het leven in Tamale. - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Het leven in Tamale.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

27 April 2009 | Ghana, Tamale

Gisteren in alle vroegte vertrokken uit Accra. Met maar liefst 30 man stapten we om 6 uur aaan boord van het vliegtuig naar Tamale. Op de vraag of pa bij de nooduitgang mocht zitten omdat hij nogal lange benen heeft antwoordde de steward: "Die plek is voor een sterke vent die bij een evt. noodlanding kan helpen de deuren te openen". Toen hij zijn spierballen liet zien mocht hij direct bij de nooduitgang plaats nemen met de belofte dat als we zouden neerstorten ik als eerste eruit mocht springen. Gelukkig bleek het allemaal niet nodig en om kwart over 7 landden we veilig en wel in Tamale. Daar werden we uitbundig begroet door een taxichauffeur die mij van voorgaande jaren herkende. Gelijk maar een deal met hem gemaakt over een ritje naar Mole a.s. donderdag. Tenslotte zag zijn taxi er voor Ghanese begrippen prima uit, dus hier komen we wel heelhuids mee aan in Mole.
Daarna Habiba verrassen die dacht dat we pas in de avond met de bus zouden komen.
In de middag de stad in geweest en een djembee gekocht. Pa wilde een foto maken van 6 jonge dames in hun zondagse outfit, maar die wilden wel samen met hem op de foto. Onder uitbundig gelach moest hij met ze poseren. Toen nog even naar de kerk, (het was tenslotte zondag), waar iedereen in extase stond te zingen en te dansen. Gisterenavond heeft Habiba ons een pannetje rijst met een gebakken ei gebracht achter op de brommer. Gelukkig hebben we al een tomatensoepje en een pizza op bij de Swad, voor het geval dat.
Het is schitterend om de verbazing op het gezicht van pa te zien: de ene cultuurshock nog niet te boven of de volgende dient zich al aan: de aanblik van een compound, waar hij (waarschijnlijk zaterdag) een keer gaat overnachten. Maar gelukkig kan hij de eerstkomende nachten nog onder de klamboe in een kamer met airco vertoeven, en geleidelijk aan wennen aan het leven in Tamale.
Oh ja, Nicci French kan wel inpakken: een nieuw schrijversduo is geboren!
Rianne

  • 27 April 2009 - 10:55

    Marianne:

    Ik ben benieuwd naar de foto's van je vader met al die vrouwen :)
    Groetjes en veel plezier.

    Marianne

  • 27 April 2009 - 11:25

    Theo En Gerda:

    Hallo Rianne,
    Het lijkt ons een mooie belevenis om met je vader dit allemaal te kunnen doen en wat je zegt hij valt van de ene verbazing in de andere en voor jou is het inmiddels bekend terrein.
    Jullie zijn zeker een leuk schrijversduo de verhalen zijn altijd humoristisch en wij lezen ze hier met veel plezier,zeker met de foto's erbij kunnen wij ons hier een aardig beeld vormen.
    hartelijke groetjes Theo en Gerda

  • 27 April 2009 - 17:22

    Louis:

    He schatje zo te lezen gaat alles goed en hebben julie het goed naar jullie zin
    Thuis alles onder controle en Anouk komt woensdag avond weer thuis
    veel plezier in Mole en doe de groeten aan Bas XX

  • 28 April 2009 - 09:12

    Karin:

    Wat leuk om het weer te lezen. Doe je vooral iedereen daar de groeten van mij. Veel plezier nog. Tot gauw, groetjes.......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Tijd van komen en gaan.

Onderweg naar de visumdienst beland ik in een file van maar liefst anderhalf uur. Me groen en geel ergerend bedenk ik me dat het de hoogste TIJD is om weer naar Ghana te gaan, waar de mensen nog zeeën van TIJD hebben, en berusten in hun lot: komt de bus vandaag niet, dan vast wel morgen, of anders overmorgen.
En wij maar klagen over ons openbaar vervoer en de files!
Want wat is nou een file van anderhalf uur vergeleken met de rij van 2 uur bij de bank om je traveller-cheques in te wisselen(nee, pinnen kan er nog steeds niet). Of het kopen van een buskaartje naar Mole dat maar liefst 4 uur in beslag neemt omdat de kaartjesverkoper niet op komt dagen, en uiteindelijk na het bemachtigen van het buskaartje te horen krijgen dat het hotel in Mole vol is,dus het überhaupt geen zin heeft om er heen te gaan.
Om tenslotte maar te zwijgen over de WACHTTIJDEN in het ziekenhuis: je bent allang blij als je dezelfde dag nog geholpen wordt!

Dus wat is TIJD?

Nog net voor SLUITINGSTIJD kom ik bij de visumdienst aan. De baliemedewerker neemt alle TIJD om mijn aanvraag door te lezen: "Mevrouw, u heeft een P.O. Box nummer opgegeven in Ghana, i.p.v. een straatnaam" "Dat klopt, ze hebben er nl. maar een paar straten (met naam), zodat iedereen (die post krijgt) een postbus heeft" "Maar u heeft toch echt een straatnaam nodig voor uw verblijf" "Ja maar....." Ïk google het straks wel even voor u".
Rustig blijven, lekker laten googelen, denk ik bij mezelf. Hij komt er vanzelf wel achter. "Heeft u een kopie van uw ticket bij u?" "Nee, helaas niet. Stom van me. Net als ik besluit om het hele zaakje maar weer mee naar huis te nemen zegt hij: "Maar dat mag u ook doorfaxen hoor". Gelukkig toch niet voor noppes anderhalf uur in de file gestaan.
Opgelucht verlaat ik het kantoor van de visumdienst.

Dus wat is TIJD?

Ik herinner me een avondvullende discussie een aantal jaren geleden over het begrip TIJD, misschien wel het grootste verschil tussen Nederland en Ghana: TIJD.
In Ghana heeft men nog TIJD voor elkaar, wij moeten er tijd voor maken.

In ieder geval is de TIJD van gaan weer gekomen.
Over 1 week vertrek ik samen met mijn vader voor ruim 2 weken naar Ghana.

WE GAAN ER EEN GEWELDIGE TIJD VAN MAKEN!

Recente Reisverslagen:

12 Mei 2009

Weer thuis.

09 Mei 2009

Op de camping.

08 Mei 2009

In de jungle.

05 Mei 2009

De speeltuin.

05 Mei 2009

Mole met een staartje.
Rianne

Actief sinds 28 Aug. 2006
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 65455

Voorgaande reizen:

08 Juli 2017 - 31 Augustus 2017

Vamos a Peru

20 Juli 2013 - 03 September 2013

Nepal here we come!

24 April 2009 - 11 Mei 2009

Tijd van komen en gaan.

25 April 2008 - 13 Mei 2008

Back again

15 Oktober 2007 - 29 Oktober 2007

Back to Ghana

05 September 2006 - 03 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: