Weer thuis - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu Weer thuis - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Rianne Rennes - WaarBenJij.nu

Weer thuis

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rianne

03 November 2006 | Ghana, Tamale

Met een dikke trui aan zit in hier in Klaaswaal mijn laatste bericht te schrijven. De terugreis is heel erg meegevallen: we waren zelfs een half uur eerder op Schiphol dan gepland. Maar zelfs in Tamale hadden we geen problemen met het terugvliegen naar Accra: het vliegtuig ging gewoon op tijd de lucht in, welliswaar met maar 18 man aan boord, maar alles volgens schema. Eenmaal in Accra Janet maar weer gebeld, of ze ons de stad kon laten zien. Ook weer leuk om haar na 2 maanden weer te zien, en handig omdat we dan niet iedere keer een taxi hoeven te nemen. Lekker naar het strand, en wat luieren bij het zwembad van het hotel. De volgende ochtend bracht Janet ons naar Cape Coast, waar we in een hotel verbleven waar de krokodillen onder het restaurant door zwommen. Thijs heeft 3 dagen kip gegeten, omdat hij zo de kroko's kon voeren, die gretig op al dat eten af kwamen. Ook zijn we vanuit Cape Coast een dagje naar Elmina geweest, een oud stadje aan de kust, met een oud ford uit de tijd van de slavenhandel,waar nog wat nederlandse invloeden te zien zijn. Verder heel kleurrijk met vissersbootjes in het haventje. Verder zijn we nog een dagje naar Kankum geweest: een tropisch regenwoud met heel veel planten- en boomsoorten, waar je over 7 touwbruggen doorheen kon lopen.
De laaste dag weer terug naar Accra (een rit van 4 uur), waar we er achter kwamen dat alle hotels vol zaten, en we uiteindelijk in het hotel belandden waar Louis en Thijs de eerste nacht geslapen hadden. We gingen eten bij La Chaumiere, volgens Fred en Eelco het beste restaurant van Accra. Louis had er de eerste avond ook al gegeten, maar was zich er niet van bewust dat het voor Ghaneese begrippen toch echt wel heel chique is: een mandje stokbrood met boter, 2 wijn/waterglazen, gevarieerde kaart enz. In Nederland heel gewoon, in Ghana een unicum! Ik keek in ieder geval wel mijn ogen uit. Zat daar in mijn Ghaneese jurk met dito teenslippertjes tussen de opgedirkte overige gasten (meer blank dan zwart), maar heb wel genoten.
En toen zat het er dus echt op. Gelukkig heb ik in Ghana de laatste 2 weken nog kunnen acclimatiseren: aan een echte w.c., douche, stromend(warm)water was ik wel weer gewend geraakt. Ook met het eten heb ik me alweer snel aangepast, zodat de paar kilo's die ik was afgevallen er alweer aan zaten nog voor ik weer voet op nederlandse bodem zette. Voor de rest zal het wel even wennen zijn om thuis mijn draai weer te kunnen vinden, en mijn oude leventje weer op te pakken. Maar 1 ding heb ik in ieder geval wel geleerd: ik kan mezelf in alle omstandigheden vrij snel, en zonder al te veel moeite aanpassen. En ik kijk met heel veel plezier op mijn belevenissen terug!

Ik had het natuurlijk allemaal niet kunnen doen zonder de steun van mijn achterban:
Louis heeft zich tot een ware huisvader ontpopt, en heeft het huishouden moeiteloos draaiende weten te houden.
De kinderen hebben (bijna) zonder klagen hun huishoudelijke taken verricht, en regelmatig konden ze bij familie en vriende aanschuiven voor een lekkere maaltijd.
Ook vind ik het heel tof van iedereen die een reactie op mijn site heeft gezet. Vooral Theo en Gerda hebben echt hun betrokkenheid getoond, wat ik heel erg gewaardeerd heb. Als je daar in de rimboe zit is het gewoon heel erg leuk om iets van het thuisfront te horen.

  • 04 November 2006 - 14:35

    Henk En Sonja:

    Lieve Rianne,

    Wij zijn blij dat jullie weer gezond thuis zijn.
    Het moet toch voor julie allemaal een mooi avontuur zijn geweest en in het bijzonder voor jouw. Ik (Henk) hoorde van Sonja het verhaal en ik heb alles nog eens op je site zitten te bekijken. Ik was niet van deze site op de hoogte anders had ik beslist eerder een reatie gegeven.
    Nu maar weer aklimatiseren! Groetjes

  • 06 November 2006 - 09:17

    Theo En Gerda:

    Hoi Rianne,
    Wij hebben met veel plezier jouw reis gevolgd en de leuke verhaaltjes gelezen, fijn dat jullie allemaal weer gezond en wel terug zijn.
    Theo heeft Louis als een ware Louise zien functioneren, na wat aanloop probleempjes met bediening van diverse huishoudelijke apparaten ging het steeds beter, af en toe een kleinigheidje zoals een verstopte filter en wat natte was, dat hou je altijd (een nieuwe machine is snel gekocht en in hotels zijn altijd droge lakens).
    Hij is er wel achter gekomen dat het huishouden een fulltime baan is en geen sinicure,
    je houd geen eens tijd over om bij vrienden een hapje mee te prikken, dat houden jullie dan maar te goed. Ja Rianne je hebt gelijk je achterban heeft zich er goed doorheen geslagen en de door hun verzonnen ophaaldienst was voor jou natuurlijk ook een prima einde van je avontuur in Ghana.
    Hopelijk gauw tot ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Tamale

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

06 November 2006

Wist je dat.....

03 November 2006

Weer thuis

25 Oktober 2006

Bezoek

19 Oktober 2006

Afscheid

15 Oktober 2006

de compound
Rianne

Actief sinds 28 Aug. 2006
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 65452

Voorgaande reizen:

08 Juli 2017 - 31 Augustus 2017

Vamos a Peru

20 Juli 2013 - 03 September 2013

Nepal here we come!

24 April 2009 - 11 Mei 2009

Tijd van komen en gaan.

25 April 2008 - 13 Mei 2008

Back again

15 Oktober 2007 - 29 Oktober 2007

Back to Ghana

05 September 2006 - 03 November 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: